Gabnai Katalin: Mintázd meg levegőből. Színházi írások (Budapest, 2006)

Versmondók

szál, gépies futamokkal, majd önelégült, üres mosollyal színezi a Dunánált. Uramisten, mi lesz még? Eredményhirdetés. De előtte egy rövidke dokumentumfilm, amiben mutatják a bala­toni luxusszállóban elhelyezett színészeket, akik játszanak a kamerának egy kicsit. Dóczy Péter két sort idéz csak, és őszintesége, póztalansága hirtelen beránt a versbe. Idős elő­adóművész azt mondja: „Új patkány terjeszt kórt miköztünk”. Nem ős-t mond. Hol a ripor­ter? Hol a szerkesztő? Hol a felelős ember, aki megállítja, s nem engedi ezeket a rögzített pillanatokat adásba? Hisz lehet tévedni, de itt védőháló nélkül ugró, szakmai árvaságban vergődő színészeket szégyenítettek meg. Oszter Sándor 100 000 Ft-ért megváltotta a gálán való szereplés jogát, ennyit ajánlott föl díjként valakinek. Azt hittem, egy amerikai nagybácsi osztja az észt országnak-világ­­nak, az nem tud magyarul, az nem tud viselkedni. Pedig csak egy tökrészeg gazdag ember köpött szemen mindannyiunkat. Megalázottan meredtem a képernyőre. Ezt is lehet. A versmondás jelenkori szakmai problémáit most nem taglalom. Remélem, egyszer még lehetőség lesz rá. A zsűri döntése értelmében: harmadik Németh Judit, második Szűcs Nelli, első Menszátor Héresz Attila. Ez történt Veszprémben. 2005. április 12. (Critical Lapok) MIT TARTANAK MA VERSMONDÁSNAK? Előadás a József Attila Társaság ülésén Arról fogok beszélni, hogy mit tartunk ma versmondásnak. Mit tartanak versmondásnak azok, akiken múlik, hogy versmondás ürügyén mi is történik mostanában, s azok, akik maguk is megeresztenek időnként egy-egy „indulatos szavalást” - Hamlettel szólva. De lépjünk eggyel hátrébb. Adódik-e esély a hangzó verssel való találkozásra, a verssel való együttélésre, vagy mint ahogy kenyérrel él az ember, a verssel való élésre minálunk? Míg egészen kicsi a magyar, az édesanyja láthatná el ezen javakkal. Ez volna az alapozás ideje, amikor nem az számít, mit mondunk-mondogatunk, hanem az, ahogyan mondjuk-mondogatjuk. A rit­mus és a dallam ideje ez, az első szintű mágiáé, mely a későbbi „nagy” versmondás alapját is adja, s hozzáadódik az élményhez az ölelésnyi tér, a ringatás, a kapcsolat ereje. Aki mondja, az vállalt kapcsolatban van azzal, akinek mondja. Ha azonban a női klinikák alagsorában várakozó gömbölyödő asszonyokat megkérdezzük, húsz közül ha egy képes egy altatót elénekelni vagy bármilyen, gyereknek szóló dünnyögőt elősorolni. Végső eset­ben vándordallamot énekelnek, műfordított szöveggel. De akad más is. Hallgatóim me­sélték úgy tíz évvel ezelőtt, hogy mikor kicsinyüket csitították, egyetlen dallamra tudták őt ringatni az éjszakában, arra, hogy: „Lent, hol a tölgyek őrzik a völgyet, kúszik az erdei út...” A mostaniak már ezt sem tudják. Bölcsődés és óvodás korban mintha jobb volna a helyzet. Óvónőkön múlik. Ha a főis­kola ad valamelyes szellemi muníciót, az egy darabig ki tud tartani. Témánk tekintetében a felsőoktatás legjobb minőségét az óvodapedagógus-képzés adja. Csakhogy a bűnözők már itt is közbeszólnak: az elmúlt években magánóvónők és egyéb hercigeskedők olyan 309

Next