Gabnai Katalin: Mintázd meg levegőből. Színházi írások (Budapest, 2006)

Napidráma

Van pedig egy pillanat a játék vége felé, mikor a szerelemről szólva megvillan az a ma­gasság, melyből indítani lehetett volna az estet, hogy bár színházi formában, de eredeti méltóságában lehessen megtartani az alapanyagot. A derekas munkát végző színészpáros fiatal kora ebben a helyzetben inkább hátrány, mint előny a hiteles megszólaláshoz. Lehet azt mondani, hogy szándék szerint egyfajta népi kultúra terjesztése ez, annak de­rűs megmutatása, hogy lám, a nép hogyan gondoskodott szexfilm helyett a maga erotikus borzongás-adagjáról. Ráadásul nyomokban még az is látható, miként csap át költészetbe a néven nevezés mágikus pillanataiban a népnyelv. Nem kell ezt az estét sem védeni, sem ellene szólni. Csak azon kell eltöprengeni, mért lep meg bennünket a Kamrából kifelé tartva valami bánat, valami egyre mélyülő szomo­rúság. Miért kísér a nyugtalanság, s miért érezzük - muszáj kimondani - kifosztottnak a vallomástevőket. Akkor is, ha tudván tudjuk, nekik aztán ez sem árthat. Az est alcíme: pajzán vallomások és történetek a balmazújvárosi parasztság szerelmi életéről. A könyv alcíme pedig: - parasztvallomások a szerelemről. Talán ennyi a titok nyitja? 1995. január 14. (Critical Lapok) TÖRTÉNELEM ALULJÁRÓBAN Egressy Zoltán: A „Németh Antal-ügy” - József Attila Színház-Aluljáró Salamon Suba László Nem tagadható, hogy a vállalkozás - színháztörténeti sorozat az aluljáró oszlopai közt - már maga nemes és tiszteletreméltó cselekedet. És nem igaz, hogy színháztörténetünk do­kumentumaiból ne születhetne darab, amely szíven rúg mindannyiunkat. S miből, ha nem dr. Németh Antal kálváriájából? Nem vitatható, hogy a szerzőnek van bizonyos dramaturgiai kézügyessége. Sőt. Biz­tosan tudja is magáról, hogy határozott érzéke van a színpadilag használható anyagok összegyűjtéséhez, legyen szó a mai köznyelv mutatós fordulatairól vagy épp korunk napi problémáira rímelő archív információkról. Szerzői képességeit tekintve nyugodtan mondhatja bárki róla: rendkívül ügyes. Valószínűleg jobb ez az írásműve, mint amilyennek ebben az előadásban ő maga is látni kénytelen. De azért nem vétlen, mint író. Az előkészületek anyaggyűjtő hónapjaiban valóban megtudott sok érdekeset a nagy Direktorról, a dokumentumokat csinosan össze­rakta, de nem dolgozta össze drámává. Talán majd egyszer. A darabvázlat vagy dokumentum-mozaik a kirúgatás pillanatával indul. Németh Antal Peéry Pirivel, az első feleséggel (Radó Denise) első ijedtségében riadtan rakodva szobá­juk tárgyai között, visszaidézi, s előrevetíti az eseményeket. A játék első része a közéleti emberről szól, a második - egy kártyajóslási szertartás betétjeként - a magánembert kí­vánja bemutatni. Megismerjük a Nemzeti Színház élére történt kinevezés körülményei­nek egy részét, s fölvonulnak a Doktor életének meghatározó asszonyai. Kihasználtatik napjaink nézőjének Nemzeti Színház-ügyben meglévő poénra hegye-76

Next