Goda Gábor: Tűnődések (Budapest, 1997)

Az esztétikáról

Önmaga számára legyen az. Nálam ez azt jelenti, hogy füllen­tenem kell, ha úgy érzem, hogy a füllentéstől válik a dolog hi­telessé, mert én sose fogadtam el, hogy a tények döntik el egy kérdés igazát. Ez lehet a joggyakorlatban alapvető kérdés, de a művészetben semmi körülmények között sem az. Ezért bármit kitalálhatok, de amit kitaláltam, annak a valóságot kell tükröz­nie, ami ténylegesen, mélyen igaz ezen a világon. De nem kell a tényékhez ragaszkodni, mert a tények mindig elferdítik a va­lóságot. József Attila ezt úgy fejezi ki tömören, hogy az igazat mondd, ne csak a valódit. Tény és valóság engem soha nem foglalkoztatott. Inkább majd­nem azt mondhatnám, hogy megfogalmazatlan elméletként élt bennem, hogy azt hazudok, amit akarok. És amit én hazudok, az mindig valóság az adott műben. Ha az író nem tud hazud­ni, az már írói fogyatékosságot is jelent. Ez nagyon fontos mo­tívum az én számomra, hiszen így tudtam kitalálni sok törté­netet, és mindig arra törekedtem, hogy húsból-vérből való embereket ábrázoljak, akik élő emberek lesznek az olvasó kép­zeletében. De ezenkívül valamilyen etikai mondanivalót is kell hordoz­nia az írásnak. Valamilyen nézetnek, ami társadalmilag az em­ber hitvallásához tartozik, feltétlenül lennie kell benne, hogy tudja az olvasó, hol is állok a világban. A művekben tehát tudás, felfogás, etikai tartalom van, és nem az, hogy hogyan kell meg­írni. Az esztétikával nem sokat foglalkozom. Nem tartozik be­le abba a munkakörbe, ami szükséges ahhoz, hogy létrejöjjön valamilyen művészeti alkotás. Természetesen minden műnek meg kell teremteni a maga saját külső és belső formáját. Más­részt minden valamire való művésznek egyéninek kell lenni, mégpedig olyan mértékben, hogy az karakterisztikus, mások által felismerhető és teljesen individuális legyen. Ha valaki egy 110

Next