Hajdu Péter: Fejezetek a filozófiai gondolkodás történetéből (Budapest, 2010)

Az újkori filozófiáról

klasszikus barbarizmussal, a tömegek manipulálásával” — szemben felemeli a sza­vát. Nem hagyja ki az oroszországi proletárforradalmat sem. Szerinte az orosz marxizmus is hasonló a vallásokhoz: ígér egy boldogabb világot a jelen szen­vedéseiért. De ez a boldogabb világ nem születik meg, mert a magántulajdont eltörölhetik bár, az ősi agressziós ösztönt nem a magántulajdon hozta létre, így az nem is szűnik meg. A másik oldalon Oroszországban viszont néhány forradalmár - így Trockij és Kollontaj asszony - szimpatizáltak a freudizmussal. Hirdették Freud szellemé­ben, hogy szexuális forradalomra, a szexuális elnyomottság alóli felszabadulásra is szükség van. A szovjet állam családjogi törvényeit is ebbe az irányba fejlesz­tette. A szovjet tudomány a ’20-as években, amikor még még nem fojtották el ezen a területen is a tényleges tudományos vitákat - szerette volna beemelni a marxista tudományba a freudizmust. A magyar kommunista Varjas Sándor véleménye is ez. De megjegyzi: a belső önelnyomás sötét erői elleni egyéni harc nem pótol­hatja a külső osztályelnyomás elleni küzdelmet. Lukács György is a Történelem és osztálytudat c. könyvében azért kritizálja a freudizmust, mert történelmietlen, mert örök, őstényállásnak fogja fel az általa bemutatott helyzetet. Egy olyan tár­sadalomban -jelenti ki amelyben nincsenek osztályantagonizmusok, a freudi pszichoanalízisre sem lesz szükség. Végül is nem Varjas és nem Lukács hiúsította meg a freudizmus beépítését a marxizmusba. Volt egy olyan politikai frakció a bolsevik párton belül, amelyik magát munkásellenzéknek mondta. Bürokrácia­ellenes harcot hirdetett, munkás-önigazgatást, szexuális felszabadulást követelt. Lenin harcolt ellenük, és ezért írta többek közt Clara Zetkinnek, hogy a freudiz­mus egy burzsoá divat, s hogy a marxizmus nem helyettesítheti a szexualitással a proletár osztályöntudatot. Sztálinék ennek nyomán ideológiai fantomot konst­ruáltak a freudizmusból és küzdöttek ellene. Míg a ’20-as években Vigotszkij, a híres pszichológus iskolája kénytelen-kel­letlen „deszexualizálni” kívánta a freudizmust, Németországban Wilhelm Reich pánszexualista irányba fejlesztette azt. A nemiséget a nembeliséggel egyszintű fogalomnak állítja be. A libidót az ember általános energiaforrásának tartja. És következetesen kimutatja, hogy az egyének bárminemű önmegtagadása, korláto­zása, kiszolgáltatottá tevése egyik oldalon a hatalmi tébolyt, másik oldalon a ma­­zochizmust termeli ki. A ’30-as években ez is egyike volt a szükséges közelítéseknek, hiszen az írástudók felelőssége volt vizsgálni, mi készteti az embereket a diktatúrák el­fogadására. Ahogy 1937-ben Dimitrov a fasizmust a monopolkapitalisták dik­tatúrájának mondja, W. Reicht fasizmus tömegpszichológiája című könyvében 1933-ban a kispolgári karakterből eredezteti a diktatúrát. Az emberi természet megismerésének jelszava a marxista értelmiség politikai jelszavává válik a ’30-as években - a „tudatos jövő” érdekében. Ahogy József Attila kifejezi: „Míg meg­valósul /gyönyörű képességünk, a rend /Mellyel az elme tudomásul veszi a vé­283

Next