Illés László - József Farkas: Mítosz és utópia. Irodalom- és eszmetörténeti tanulmányok (Budapest, 1995)

Botka Ferenc: Déry Tibor és Berlin

igazán vállalni.45 Mint ahogy pártidegen volt a Szemtől szembe József Attiláéval rokon világszemlélete is, amely úgy tett hitet a szocializmus gondolata mellett, hogy abban nemcsak a partikulárisát, az osztályszempontokat hangsúlyozta, ha­nem érzékeltette e gondolat általános emberi vonatkozásait is. Azt, hogy valaha annak az egyetemes emberi kultúrába kell torkollnia és integrálódnia. Ezt a szemléletet annak idején csak az olyan független művész engedhette meg ma­gának, akit Lukács György 1945-ben találóan mozgalmon belüli „partizánként” jellemzett.46 Záróakkordként a Szemtől szembe átmenetiségében a lírai elemeknek a szokottnál erőteljesebb jelenlétét is alá kell húznunk. E jelenség előzményét mindenekelőtt az író korábbi expresszionista és szürrealista prózájában látjuk. De nem kétséges: létrejöttében legalább ilyen mértékben szerepet játszott Déry eredendően lírai alkata. A harmincas években született műveivel kapcsolatban ezzel szemben mindeddig azok „objektivitását” volt szokás aláhúzni. Az életrajz feltárult tényeinek ismeretében viszont e helyütt a kistrilógia személyes vonatko­zásait kell kiemelnünk. S ezúttal nemcsak Hintzére és környezetére gondolunk, akinek apjában felsejlenek Déry nagybátyjának, a nagyiparos Hermann bácsi­nak a vonásai, illetve édesanyjának az alakjára, amely szinte47 egy az egyben megegyezik az író anyjával. Ami meglepő, az az, hogy az író gyakorlatilag jelen van a mű szinte minden szereplőjében. Jelleme, szenvedélye ott lobog például Boriszban is. Annak mániákus mozgalmi elfoglaltsága félelmetesen ha­sonlít Déry mindent elfedő íráskényszeréhez. Verában, Borisz élettársában nem nehéz Olgára, az író első feleségére ismernünk, aki némán és hűségesen, de napról-napra egyre magányosabban követte férjét az emigrációba, vég nélküli várakozással viselve el annak szellemi kalandjait és írásszenvedélyét. (A befeje­zetlen mondatban megfordul a helyzet: Parczen Nagy Lőrinc fokozódik le örökös várakozóvá - szerelme, Krausz Évi illegális kötelezettségei miatt.) De ha jól oda­sok a hasonlóság. A leírás és a megjelenítés technikáját illetően azonban Kassák jóval konzervatívabb, s magát a jelenséget is egy személyre, Kun Béla hordószónokiasságára hegyezi ki. 45 L. például Gyöngyösi Nándor fanyalgó ismertetését a Szabad Népben, amely a „marxista szemlélet távlatnyitó magasságát”, a „korrajzot” és a pártmunka bemutatását kéri számon az írótól. (1945. júl. 29. 5.) 46 Lukács György: Pártköltészet. In: József Attila. L. Gy. és Horváth Márton előadásai. Bp. 1946. 29., és L. Gy.: Magyar irodalom - magyar kultúra. Bp. 1970. 304. 47 A korábbiakban már említettük Hintze kölnivizes afférját a családdal való szakításkor. Amögötte rej­lő lázadó indulatok még Déry öregkori életrajzaiban is minduntalan visszatérnek. Az ítélet nincs utolsó fejezete több ízben is jelzi, mennyit lázadozott anyja ellen, annak a cselédekkel szembeni parancsolga­tó magatartása miatt. A Kyvagiokén egy jelenete (64.) pedig azt eleveníti fel - némi malíciával hogy a Tanácsköztársaság heteiben a család „elfajzott” sarja - forradalmi felbuzdulásában - egyenesen anyja családi ékszereit kívánta átadni, magyarul: beszolgáltatni az új hatóságoknak. Természetesen: a köz ja­vára. Bizony kijárt neki tehát a - képzeletbeli? vagy valóságos? - gonoszkodó anyai nyakonlöttyintés: - Hadd ismerjék meg erről is a megátalkodottat! 152

Next