Illés László - József Farkas: Mítosz és utópia. Irodalom- és eszmetörténeti tanulmányok (Budapest, 1995)

Botka Ferenc: Déry Tibor és Berlin

figyelünk Waidhofen vallomására és látomásaira, még ebben az elmagányosodott magánzóban is felfedezhetünk olyan élményfoszlányokat, amelyeket Déry sa­ját tapasztalatából merített. (A látomásban leírt posztóraktár, az onnan felszökő egerekkel megdöbbentően mintázza az író első párizsi „munkahelyét”, ahol a há­borúból visszamaradt pokrócok őrzése és nagybani eladása volt a feladata.)48 De bizonyos értelemben Germondban is viszontlátjuk őt (s nemcsak József Attilát). Annak hirtelen fellángolása, lobogó érzelmei és hűsége - s ugyanakkor könnyen zavarba jövő természete és zárkózottsága - valójában véve megformálójára is jellemző. S az ő érzései, emlékei és vágyai munkálnak a három novella többi nőalakjában: Hilda képében, akiben elérhetetlennek tűnő ideáljának körvonalai bomlanak ki, de Ilonban is, aki mögött a Berlinben megismert kedvese, Kát Schneider hús-vér alakját véljük felismerni. Végül a líra minduntalan átütő melegségét látjuk a mű erős nyelvi és szerkezeti cizelláltságában is. Hogyan fogyatkozott meg, fejlődött vissza néhány hónap alatt a lírai telített­ség arra a fokra, amelyet jobban elbír a nagyepika? Nehéz ezt végigkövetni. Mint ahogy csak elképzelni tudjuk e nagyepikára való felkészülés egyéb momen­tumait, mindenekelőtt A befejezetlen mondat hatalmas tablóján felvonultatott - több mint 90 személyes - szereplőgárda összehangolt mozgatását, cselekmény­­szálainak nagyvonalú sodrását. Minden valószínűség szerint része lehetett ebben az átváltozásban Szilasi Vilmos baráti levelének, aki miután megismerte a mű kéziratát, kissé régimódian ugyan, de ízekre szedi annak fogyatékosságait. El­sősorban a Szemtől szembe szerkezeti szétesettségét teszi szóvá, s hiányolja a műben az egységessé összeálló társadalomképet.49 Mindez azonban csak egyike lehet az ösztönzéseknek. Az egyik legfontosabb kérdés, nevezetesen: hogyan, miként keletkezett - Proust továbbra is érvényesülő vonzása mellett - egy új, erőteljes indítás a nagyepika szerkezetének a letisztulása irányában, amelyben letagadhatatlanul benne van Thomas Mann példája - gyakorlatilag megválaszolatlan.50 „Titokzatosságát” csak fokozza, hogy a két mű, a Szemtől szembe lezárása és A befejezetlen mondat megkezdése között mindössze 4-5 hónap telhetett el. Mindez azonban már a további kutatásokra tartozik. Ezen a ponton a Szemtől szembe útja, szerepe immár véglegesen lezárul. 48 Még riport is készült az író e kétes foglalatosságáról, „lecsúszásáról”. L. [Hajnal László]: Egy magyar író boltiszolga lett Párizsban. Párisi Újság 1923. dec., és D. T: Botladozás. 2. köt. 554-555. 49 Az utólag 1933/4 (?)-re keltezett levél a PIM kézirattárában. Minthogy azonban Szilasi egyértelműen a trilógia egészéről ír, igen valószínű, hogy jegyzetei eredetileg csak az év második felében keletkeztek. 50 L. Németh Andor- a Proust-indítások tárgyalásánál - már idézett tanulmányát (12. sz. jegyzet), amely elsőként és a prousti vonatkozásokkal egyenlő hangsúllyal szólt a nagyregénynek erről a forrásvidékéről is. 153

Next