Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

A természeti tárgy 1. mint a dolgok és lehetőségek dialógusa

A korszak vizsgálata során az Egy téli bodzabokorhoz című vers­ben9 láthatjuk a dialogikus poétikai paradigma Szabó Lőrinc e korszakában jelentkező formációjának legmaradéktalanabb meg­nyilatkozását, a korszak költői eredményei legjellemzőbb össze­geződését. És egyben sörnyitó azon művei sorában, amelyek majd az életmű újabb csúcspontját alkotják, és — Béládi Miklós találó megfigyelése szerint — a költő életmagyarázatát adják10 filozófi­ai párhuzammal: a fundamentálontológia poétikai adekvációját. Olyanok fogják követni, mint a Hálaadás, a Tücsökzene létversei, A földvári mólón, A forzícia éneke, Ficseri-füsti, Májusi orgonaszag, Mozart hallgatása közben, Holdfogyatkozás. A természet olyan leírásával találkozunk ezekben a versekben, amely egyszerre minősíti a látványt és a látót, a dolgokat és a dol­gok feldolgozóját. A vers egyszerre önmeghatározó kérdés és visz­­szaigazoló válasz úgy, hogy egyben szét is választja a kérdezőt és a meghatározóját. Önálló életet él a természet és számbavevője, „tulajdonosa”, az ember, de mindkettő része a költő tudatának, aki ennek a szembesítésnek a dialógusával határozza meg poéti­­kailag önmagát. A dialogikus poétikai paradigma e formációjával Szabó Lőrinc nem sörnyitó, de éppen összegező: a József Attila-i költészet csú­csát jelentő, fundamentálontológiai jellegű természetverseit (Esz­mélet; Téli éjszaka, Alkalmi vers, A Dunánál), Babitsnak a „meg­­formáltságra” törekvő, a klasszikus hagyományban példázatot ta­láló versszerveződését, valamint Kosztolányinak a mindennapi élet dolgait a „vendégség” élmény metafizikájával ellenpontozó versszövését egyesíti Szabó Lőrinc e verssel kezdődően, a kései Ayugűí-költészetet összegező poétikai formációban. Olyan poétikai beszédformát teremt ezzel, amely etikájában példázattá válhat a halállal szembesülő ember számára: a termé­szet alakzatai és ciklikussága, valamint a kultúra hagyománya a tragikuson túli elégikusság hangoltságát biztosítja akkor, amikor egyben megérzékíti a szakadékot is az egyszeri létezése történetét végrehajtó egyes ember és az ember érzéklését tárgyként eltöltő természet között. Költészetében éppen a ciklikusság irányában mozduló beszédforma biztosítja az alkotásfolyamat tartósságát, amely az önmagát meghatározni akaró ember állandó kérdezés­állapotban létezését a dolgokra nyitott érdeklődés vizsgáló tevé-104

Next