Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

Költészetbéli paradigmaváltás a húszas évek második felében

a fordulatot teszi meg József Attila is a harmincas évek elejére, a kortársai között kevésbé visszhangosan, akkor következetesen a kommunista pártideológiához kötve nagyvárosi tájverseit és az Illyéssel versengő falusi tematikájú leírásait. Szabó Lőrincnél azután az 1927 — 28-as években gyökerező és az 1932-es Te meg a világ kötetben összegeződő (a továbbiakban elemzendő) filozófiai késztetésű versei után (amikor már sem a pedagógiai-hasznossági elvet, sem a szociológiai jellegű ábrázo­lás igényét nem követi) veszi fel stílusformációként, gondolkodás­­módja poétikai megtestesítőjeként az epikus verset (Különbéke. 1933—36, Tücsökzene. 1945—47), egyben — paradox módon — hatásos példázatot adva a továbbiakban a tőle mindenben külön­bözők, mind epigonizmusból, mind az eszmei-esztétikai indítta­tásból az epikus verset gyakorlók számára, kihíva ezzel Tandori Dezső későbbi éles megítélését.26 Az epikus versnek ez a filozófiai késztetésű, utóbb szervező­dő Szabó Lőrinc-i változata az időpillanat történéstartalmát nem az időbeli linearitásban mutatja fel, hanem a róla szerzett érzé­ki adatok tudatbeli feldolgozását mutatja be jelek rendszerének segítségével. Avers nem egy vágyott cél felé halad, hanem (ennyi­ben és csak ennyiben a mimézis-elvet követve) egy elmúlt-lezárt időpillanat történését faja le, beszéli el és elemzi. Tehát a vers megszületése előtt már a valóságban készen áll a vers mintája: a költő feladata ennek az önmaga által kijelölt történésnek a leg­maradéktalanabb áttétele a versbe mint jelek rendszerébe. Avers tehát nem következtetés, nem teremtés, hanem a mintából fel­vett érzéki adatok poétikai szabályok által rendezett nyelvi leí­rása. Nem a kimondott szó jelentéstani gazdagodását használ­ja fel a vers továbbfejlesztéséhez, hanem a több jelentéshez ke­resi meg az adott vershelyen egyedül lehetséges jelölést: olyan jeleket választ a vers alkotóelemeiként, amelyek az adott poé­tikai helyzetben minél többfajta szerkezeti-szemléleti jelentési­gény kielégítésére alkalmasak. Ha a dekorativitás-elvet mint meg­határozó versszervező erőt fogjuk fel, megvilágosodik előttünk a Különbéke-vers sajátos jelrendszer-szerkezete, amely nem a még meg nem levő felé halad, hanem a már megvoltat mutatja fel a jelenben szemlélődő létállapotaként. 15

Next