Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

Költészetbéli paradigmaváltás a húszas évek második felében

Mindez Szabó Lőrinc pályáján látszólag visszalépést, megme­revedést jelent, berendezkedést egy íilozófiailag és poétikailag már előzőleg felmért világban, a Te meg a világ szintézise után no­­vellisztikus epizódok laza láncolatát adva. Mintha ezúttal keresz­tezné egymást Szabó Lőrinc és József Attila útja: Szabó Lőrinc a csúcsról leszállóban gyakorolja a verstípust, József Attila szocio­lógiai-társadalmi panorámáinak epikumából lép ki egy magasabb rendű, íilozófiailag is érvényes szintézis felé (Téli éjszaka, Eszmé­let). Valójában Szabó Lőrinc is hasonló utat jár: a verstípus nem visszalépés, az epikus mindennapiság itt nem a versegész irányult­sága, hanem József Attilához hasonlóan a dolgokkal való talál­kozás horizontja, amely éppen a fundamentálontológia poétikai adekvációjának beteljesítéséhez vezet. Illyés Gyula lesz az, aki esztétikai igényét és a költői gyakorla­tát tekintve pályája egészében megmaradt az epikus vers eszmé­nyénél. Gyakorlatában és érdeklődésében is. Ezáltal az 6 1928- as költői fordulata, mind pedig az e szemlélet alapján interpre­tált kortárs líra (köztük az e jegyben értelmezett babitsi és Szabó Lőrinc-i költészet) az epikus vers paradigmája. (Ezúton lehetne a paradigmaváltásnak ezt a másik változatát: nemzeti modelljét követni; de ez jelenleg nem témája a dolgozatnak.) A hasznossági elv és az ábrázolás összekapcsolása a poétikai gyakorlatban ugyanakkor kizárná a teremtés-esztétika gyakorla­tát; az avantgarde kimerüléséből következik és ellenében fel is lép: elméletileg és ahol teheti (pártkötöttségben vagy parancs­uralmi államokban) hatalmi preferenciákkal társítva. Ugyanak­kor — paradox módon — átveszi az avantgarde akarati eleme­it: az építeni vágyott jövőképet, amelyet az ábrázolás-elv kriti­kai tendenciáinak (ún. kritikai realizmus) ellenében különböző idealisztikus-messianisztikus elemekkel egészít ki (például az ún. szocialista realizmus elemévé társított „forradalmi romantikával”: az avantgarde-tól időben visszafelé eszményesített formális tük­rözés-elvű ábrázolástól egy ezt megelőző stílusforma — a roman­tika — idealizáló elemeihez epigon módon hátrálva). Ha pedig így tekintem, szándékában a hasznossági elv alapján történő áb­rázolás nem is különbözik (csakis stílusjegyeiben, de abban végül dogmatikus elkülönüléssel) az avantgarde-tól. 16

Next