Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

Költészetbéli paradigmaváltás a húszas évek második felében

ratuk erejét, jóllehet tevékenységük egyesegyedül gazdaságtani és teljesen elütő attól, amit mi erkölcsinek nevezünk.” És megnézi ezt az oldalt is: „Nem helyes tehát úgy fogni fel az erkölcstelen embert, mint egyúttal gazdaságellenest. Semmi sem tiltja, hogy felvegyünk egy erkölcsi tudattól teljesen megfosztott embert [...] Az így alkotott emberre nézve az, ami ránk nézve erkölcstelen­ség, nem lesz ilyen, mert nem érzi ilyenül. És nem ébredhet föl benne az ellentmondás tudata aközt, amit mint ésszerű célt akar és aközt, ami után önzőén fut; mert az ellentmondás gazdaság­tani cselekvésellenes volna. [...] Az erkölcsi lelkiismeret-furdalás helyett az erkölcsi érzéktől megfosztott emberben egy merőben gazdasági lelkifurdalást kell megengednünk.” Kényes egyensúlyo­zás, bárha gondolatmenetében a csak akarati jellegű messianisz­­tikus következtetésektől való különbségtevéshez ő bevezeti a lo­gika primátusát: „így egy logikai gondolat, mely nem jut kifeje­zésre, nem gondolat, hanem inkább a belőle jövendő gondolat za­varos előérzete.”27 Ezzel egyrészt megelőlegezi és talán ihleti is József Attila formuláját a „meg nem gondolt gondolatiról, más­részt éppen a logikai gondolat erkölcsös-akarati érvényrejuttatá­­sát sugallja, ennyiben pedig Az Egy álmai Szabó Lőrinc-i logikai­pszichológiai dialógusát készíti elő. így, végül is a logika ellenőrzését megkerülve, illetőleg csak a megformálásban alárendelten szerepeltetve, a pszichológiailag meghatározott ítéletalkotás lehetősége adva van mind a klasszi­kus modemségű művek centrális meghatározásakor, mind a fu­turista-expresszionista költői megoldások szubjektív vágyképének átélésekor, mind pedig a pártérdekeknek alávetett, poétikailag epigon jellegű irodalom úgynevezett eszmeiségében. Leírható kri­tikai éllel (mondjuk avantgarde-színezésű monológ, illetőleg kó­rus formában, mint az Áradás, áradás! című, Babits által is igen dicsért korai Szabó Lőrinc-vers esetében28), idealizáló formában (mint a Vezér című Szabó Lőrinc-vers vagy a felszabadítóra való várakozásra visszautaló kései Füst Milán-óda, A Hetvenéveshez! című, úgyszintén George klasszikus modemségű, a szépség eszté­tikai megtestesülését jelentő vezér, illetőleg Reich-versei), avagy a különböző „szocreal” idillek csak kultúr- és politikatörténetileg értékelhető formájában. 18

Next