Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

Költészetbéli paradigmaváltás a húszas évek második felében

És ekként kell értelmeznem a Materializmus című verset is: „Az anyag öngyilkossága az élet” — fogalmazza benne, és a végső kér­dése a versnek: „mért dolgozik a test a lélekért?”. Ekképp élhető át egyszerre az emberi öntudat és az anyagi világ, illetőleg jele­nik meg a te meg a világ kettősében az itt-jelenlét esztétikumba zárható egysége, történhet meg e heideggeri értelemben vett ta­lálkozás. Nem véletlen, hogy a Materializmus című vers önkom­­mentáijában a költő ezt hja: „a vers éppen annyira viselhetné azt a címet is, hogy ,spirituálizmus’”.57 Szabó Lőrinc esetében ez az 1926 és 1928 között jelentkező és 1930-ra tudatosított paradigmaváltás az 1932-es Te mega világ kö­tettel megvalósuló, az egzisztenciális analitika adekvációjának te­kinthető versszerkezetet teremti meg a költészetben, majd ezt kö­vetően а Különbéke és a Harc az ünnepért (mily árulkodó címek!) kötetek vívódásain keresztül jut el a Tücsökzenében megvalósuló, az alkotásfolyamat során tudatosodó fundamentálontológiai jelle­gű versszerkezethez. léhát a húszas évek második felében és a harmincas évek ele­jére nem nemzedék- vagy tematikai és nem is stílusváltás követ­kezik be (illetőleg csak részben és járulékosan az), hanem para­digmaváltás. Ugyanekkor részben maradnak a korábbi témák és stílussajátságok is. így lehetséges az, hogy a két, egymást követő­en hasonló új poétikai paradigma szerint gondolkozó költő, Sza­bó Lőrinc és József Attila esetében a folytonosságot is konstatál­hatták. Mint láttuk, Illyés a váltás egy másik paradigmája szelle­mében éppen tematikailag kapcsolja össze a változás előtti és a változás utáni Szabó Lőrinc-köteteket, legfeljebb technikai töké­letesedésről és csupán versforma-váltásról beszélve. József Atti­la esetében pedig (talán személyes magatartását figyelve?) végig a kommunista költő fikcióját érvényesítették (kortársak egy része az eretnekséget még így is kiátkozva, az utókor valamely alapvető ragaszkodást feltételezve). A paradigmaváltás lényege tehát nem tematikai, hanem szem­lélettől ihletetten szerkezeti: a homogén versszemlélet dialogi­­zálttá alakul át. A történelemben beteljesedő egy Igazság helyébe az Egy igazságának története lép. A megformáltság eltűri, sőt ki­váltja a hangnemi különbség egyszerre való jelenlétét, a pszicho­lógiai és a logikai hangoltság egymást kiegészítő szervező erejét: 33

Next