Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

Költészetbéli paradigmaváltás a húszas évek második felében

a mindennapi életben való jelenlét logikai tudatosítását és az e jelenlét viszonyainak átélésében megszólaló pszichológiai minősí­tést. Azzal, hogy Szabó Lőrinc vagylagosságot tételez fel az „idegál­lapot” és a „megfogalmazás” között az általuk kiváltandó homo­gén igazságot illetően, magát a homogén igazságot kérdőjelezte meg. Ez, mint láttuk, az ő esetében is olyan személyes válságot eredményezett, amely — éppen a dialogizálódásra utaló életraj­zi (személyes és politikai) válságokkal társulva — az elhallgatás és az önpusztítás veszélyét is magával vonta. József Attila eseté­ben — szintén életrajzi válságokkal súlyosítva — ugyanez utóbb a megsemmisüléshez vezetett. De mindketten tudták, hogy ebből a válságból a vers kimenthető: a homogén igazságot feladva a dialo­­gizált hangoltságú vers. Idézzem József Attila egy későbbi versét: S mit úgy hívtam: én, az sincsen. Utolsó morzsáit rágom, amíg elkészül ez a költemény... Mint űrt a fényszóró, csupasz tekintet kutatja bennem: Mit vétettem én, (Ki-be ugráL..) Ezt a dialogizált hangoltságú költeményt a korábbi „első mes­ter”, Babits sem követi, Szabó Lőrinc számára ő mindig csak az elindító, mértékadó kezdet és majd a költő-lét mértékének szim­bóluma lesz, pályájuk történésében minden közeledési kísérlet a különbözést hangsúlyozó csalódásba hanyatlik58. Babits maga­tartásában az Illyés szuggerálta nemzeti költő feladata felé moz­dul, költészetében a keresztény-humanista elhivatottságú versbe­szédben teljesedik ki; Weöres Sándor meg kezdetektől másfajta utat választ, ő az egzisztenciális analitika poétikai adekvációjá­­nak megkerülésével csodával határos módon szinte belezuhan a fundamentálontológiai jellegű poétikai adekvációjú költészetbe. Szabó Lőrinc pedig mintha legfontosabb eredményeivel csak egy nagy teljesítményű epizód maradna a magyar líra történetében, akit így-úgy más, hagyományos paradigmákhoz igyekeznek viszo-34

Next