Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

Szabó Lőrinc epikus verse

SZABÓ LŐRINC EPIKUS VERSE Az epikus vers a lírai műnemen belül sajátos alakulás. A ma­gyar líra történetében — mint már jeleztük — a húszas évek má­sodik felében jelenik meg, amikor az avantgarde irányzatok ex­­presszív-kreatív kifejezési módját a tárgyszerűségre törekvő rea­lista leíró-elemző szemlélet váltja fel. A sokféle megvalósítási for­ma közös sajátossága, hogy a lírai feldolgozás (tudomásulvétel, elemzés, viszonyítás, következtetés, érzelemmegnyilvánulás, me­ditáció, vágyakozás, feladatkijelölés) mindig a valóság valamely epikai jelleggel megközelített jelenetére épül. Fénykora a har­mincas évek, példateremtő nagyságai, más-más poétikai készte­téssel József Attila, Illyés Gyula és Szabó Lőrinc. Ekkortól kezdve jelen van, állandó megújulással, motiválódással a magyar líra tör­ténetében. Mesterek gyakorlatában az „epikai hitel”* szerencsé­sen illeszkedik a lírai hangnemhez, nagyszámú epigonjainak ke­zén az epikai elem önállósodik, megverselt anekdotává vagy tan­költeménnyé fokozódik le. Kérdés ugyanakkor, hogy a mindmostanáig egységes poétikai formációként bevezetett irodalomtörténeti kategória, hasonlóan az „új realizmus”-hoz, „új klasszicizmus”-hoz és a „neue Sach­lichkeit”-hoz nem csupán különböző poétikai paradigma szerint keletkezett alkotások külsődleges jegyek alapján történő rendsze­rező összevonását jelenti-e. Gyanúnkat erősítheti, hogy míg például Illyés esetében egyér­telmű a poétikai formáció azonosítása a költői pálya egészével, József Attila és Szabó Lőrinc esetében alkalmazása csakis egyet­len — bár jellegzetes — pályaszakasz jellemzője. Illyésnél ugyanis az epikus vers a hasznossági elv tartósítását, a pedagógiai szándék versszervező erővé válását jelenti. József Attilánál egyrészt éppen 57

Next