Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

Szabó Lőrinc epikus verse

az Illyéstől való elkülönbözés tematikai alkalma lesz: faluleírásá­val a Nagy Lajos-i tényleíró módszerhez kapcsolódik,2 kommunis­ta inspirációjú proletárversei pedig új témát is nyitnak számára; másrészt a lényegi váltás alkalma: a proletárság olyan belső lé­nyeg formájaként jelenik meg a versben, amely a költő tartalmai­nak kivetítésére válik alkalmassá.3 Szabó Lőrinc esetében pedig a Különbéke kötet értékelésében fellépő éles különbözések jelezhetik a poétikai formáció eddig még végig nem gondolt, ellentmondásos voltát. A közvetlen kor­társi kritikák a Különbéke kötetet, mint az emelkedő pálya részét mutatják be: „A Különbéke műfajteremtés, kettős értelemben. Az egyes darabok a világ fölötti lírai győzelem egyszerű és dísztelen remekei, a kötet pedig ennek a győzelemnek epikus fölmutatása, maga is szigorúan egy mű.” így ír Radnóti éppen a Nyugatban a kötet megjelenésekor,4 és ugyanígy utóbb Rába György összege­ző monográfiája is a fejlődést, teljesedést kíséri szemmel. Ugyan­akkor jómagam monográfiáimban a Te meg a világ után egyfajta visszalépésként, az önkorlátozás keserű tudatosításaként mutat­tam be a kötetet. Maga Szabó Lőrinc kétarcúan értékeli kötetét: 1945-ös Naplójában az alkotás körülményeit tekintve legjellegze­tesebb köteteként idézi,5 magának a kötetnek a versei ugyanak­kor az ismeretelméleti lehatároltság fájdalmát tudatosítják. Ha ezt a kétarcúságot szétszálazzuk, éppen a különböző poétikai pa­radigmákhoz való kötődést tudatosíthatjuk: a József Attila-i és Szabó Lőrinc-i epikus vers a tudatosan vállalt tematikák (a pe­dagógiai irányultságú táj-epikum az egyiknél, az ismeretelméleti csalódás a másiknál) ellenére, az ezekre merőlegesen alakuló po­étikai eredmény által egymáshoz hasonlóan, az Illyésétől külön­böző megvalósulású és filozófiai adekvációjú paradigmába foglal­ható. * * * Induljunk ki a „visszalépés” aspektusából. A Te meg a világ az egyensúly könyve volt. Egyszerre élt benne a csalódás és remény­kedés, egyforma eséllyel idézte versébe a költő a külső és belső világ ketreceit és börtöneit szemlélő és az ellene lázadó emberi magatartásokat; az embert mint az esélyek eredőjét fogalmazta 58

Next