Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

Szabó Lőrinc epikus verse

dék.” „Ha valamely dolog .természete’ alatt a dolgokra vonatko­zó összes igazságokat értjük, akkor nyilván nem ismerhetjük meg egy dolog .természetét’ addig, amíg nem ismeijük minden dolog­nak minden más dologra vonatkozását a világegyetemben. De ha a .természet’ szót ebben az értelemben használjuk, akkor azt kell mondanunk, hogy a dolgot ismerhetjük akkor is, ha .természetét’ nem ismeijük, vagy legalábbis nem ismeijük tökéletesen.” Itt az elbeszélés folyamata csak egy látszólagos, formális line­­aritás. A vers nem következtetés, hanem a minta érzéki adatai­nak poétikai szabályok által rendezett nyelvi jelekkel való leírása A korábbi logikai és pszichológiai versszervező erőt így a deko­­rativitás elve váltja fel. Ugyanakkor ez különbözik a közvetlen reprodukálástól. A reprodukálás ugyanis a logikai linearitás he­lyébe egy másik linearitást, az időbeliséget helyezné. Azaz a vers nem lenne több események elbeszélésénél. A Különbéke versei ezzel ellentétben az időpillanat történéstartalmát nem az időbe­li linearitásban mutatják fel, hanem a róla szerzett érzéki adatok tudatbeli feldolgozását láttatják a jelek segítségével, és ezzel ma­radandó emléket állítanak „egy perc élet”-ének. Mindezt pedig a leíró-elbeszélő vers hagyományos zárt strófá­iban fogalmazza meg. Ebben a látásra kötöttebb leíró-elbeszélő formában már csak a jambikus jelleg marad meg, a jambus-ana­­pesztus emlékét a helyenként hangsúlyozott chorijambus jelen­ti. Ezáltal pedig egy, a magyar versirodalomban nagy hagyomá­nyú, de a század elején, az En-versek térhódítása idején háttérbe szorult verstípust tett alkalmassá az újonnan alakított szemléle­te megtestesítésére. Szinte egyidőben térnek vissza (Erdélyi Jó­zsef korábbi epizódja után) a hagyományos versidomokhoz a kor­szak legjobb költői, Szabó Lőrinc, József Attila vagy Illyés Gyula, és ezt a megújított, korszerűvé tett hangot igazolja vissza Babits elméletileg és gyakorlatilag is. Ennek során alakul ki az a leíró­elbeszélő hangnem is, amelyet Szabó Lőrinccel egyidőben kísér­leteztek ki a második nemzedéknek a visszatükröző ábrázolást át­menetileg vagy véglegesen követő tagjai is, legjelesebbül József Attila és Illyés Gyula. Az epikus versnek ez, a dolgok leírására törekvő módszere egy­fajta poétikai biztonságot is jelent. De ez az ismeretelméleti le­­határoltság vállalása a kaland, a hazugság, a definiálhatatlanság 65

Next