Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

Szabó Lőrinc epikus verse

kizárását igényli. így kapcsolódhat az ismeretelméleti biztonság morális pátosszal (mint Babitsnál a Mint különös hírmondó ese­tében vagy utóbb programként a mártíriumot hozzá társítva Rad­nótinál, példáu 1A „Meredek út” egyik példányára című vers eseté­ben), politikai programmal (Illyésnél a Rend a romokban idején vagy József Attilánál leíró- és tájverseiben) vagy keserű életböl­cselettel (Szabó Lőrincnél). Természetesen költőnként más és más formai és tartalmi meg­határozók kapcsolódnak ehhez a megoldáshoz. Mégis ennek az epikus versnek nevezett típusnak éppen a Különbéke kötet versei maradtak formai iskolapéldái, teremtve napjainkig nagy meny­­nyiségű utánzót és epigont. (Nem véletlen, hogy Tandori Dezső éppen ezt az ősképet szedi ízekre, már említett tanulmányában.)13 Utánozták hangnemét, a benne kifejezett lírai képletet pedig a napi események elmondásával és az abból leszűrhető tanulságok­kal vagy áltanulságokkal helyettesítették. Utánzói nem vették ész­re, hogy maga Szabó Lőrinc is—vizsgálódási szempontjainak vál­­toztával — verstípusát is tovább alakította, és azt sem, hogy az eb­ben a hangnemben leírt-elbeszélt élmény sem azonos a személyes Én által átélt egyedi élmény ábrázolásával, reprodukálásával. Mert a jellegzetesen élményt közvetítő Szabó Lőrinc-verset egy-egy adott gondolati-ismeretelméleti igény hívja elő, kereste­ti meg a költővel azt az éppen megfelelő élethelyzetet, amelyben választ találhat a benne alakuló kérdésekre. Hogy ez az élethely­zet Szabó Lőrinc költészetében legtöbbször egybeesik valamely sajátos életrajzi mozzanattal, közvetlen személyes élménnyel, ez a speciális Szabó Lőrinc-i kifejezési formálásmódhoz tartozik. Szabó Lőrincnek a Különbéke idején használt epikus jellegű verse tehát a dolgok leírására, a róluk szerzett adatok feldolgo­zására alkalmas ugyan, mégsem válhat nála természetük teljes fel­tárására képessé. A költő ennek az ellentmondásnak tudatában van, vállalja ezt az önkorlátozást, de a lemondás, a töredékké vá­lás fájdalmát nem titkolhatja Ugyanakkor sohasem mond le ar­ról — épp a tudomásulvétel e fájdalma jelzi —, hogy a dolgok összefüggését, természetét keresse. „A valóság minden, látszó­lag különálló részének horgai vannak, amelyekkel a legközeleb­bi részbe kapaszkodik, ennek új horgai és így tovább, amíg az egész mindenséget nem rekonstruáltuk” — mint Russell írja már 66

Next