Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

Szabó Lőrinc epikus verse

tudott visszaigazolni; ezután elhagyja a mondat igazság-voltának megkérdőjelezését, a grammatikai biztonság védelmébe húzódik, immár végleg, kimozdíthatatlanul. Hasonló problémával került szembe, mint Husserl, fenomenológiai rendszere kidolgozásakor: „amit én [...] a mondatban gondolok, vagy amit jelentéseként fel­fogok, azonosan az, ami, függetlenül attól, hogy egyáltalában van­nak-e gondolkodó személyek és gondolati aktusok vagy sem”.15 Ebben a helyzetben pedig megjelenik, ismeretelméletileg egymás­ra vonatkoztatandóan az immanencia és transzcendencia. Az epi­kus vers pedig, mint poétikai formáció (a már ekkor, 1933 táján jelen lévő illyési változatában) éppen az ismeretelmélet alapján álló ábrázoláshoz való térés. Szabó Lőrinc, ahogy az 1927—28-as versekben a hasznossá­gi elvvel párosuló ábrázolást ad absurdum víve (Vezér) teremt új poétikai paradigmát, most az ismeretelméleti módszerhez való visszatérésével egyúttal magát a módszert viszi ad absurdum. Ugyanakkor — ellentétben a húszas évekbeli pozíciójával — most nem még nemlévő poétikai helyzetet alakít, hanem egy már meg­lévő, gyakorlatilag megteremtett formációt különít el életrehívó poétikai helyzetétől, és ezáltal — József Attilához hasonlóan — az epikus vers formációjának új felhasználási horizontokat teremt. Mintha Husserl figyelmeztetését követné: „Döntő jelentőségű azonban az a felismerés, hogy a lényegszemlélct a legkevésbé sem az észlelés, az emlékezés vagy más ezekhez hasonló aktusok ér­telmében vett .tapasztalás’, sem pedig olyan empirikus általánosí­tás, amelyik a maga értelmében tapasztalati egyediségek ott-létét tételezné együttlétezésükben. [...] A lényegszemlélésnek, pl. az észlelés, az emlékezés, az ítélet stb. lényegi szemlélésének alapja, jobban mondva kiinduló aktusa lehet az észlelés, az emlékezés, az ítélet stb. észlelése, de ilyen alap lehet — persze csak a .világos’ — fantázia is, amelyik egyáltalán nem tapasztalat, azaz nem foglal magában semmiféle létezést. A lényegszemlélést ez egyáltalában nem érinti, a lényegszemlélés mint lényegmegragadás szemléleti lényegű, de ez másfajta szemlélés, mint a tapasztalás.” „Az in­tencionális elemzés aktualitások és potencialitások feltárása, ame­lyekben a tárgyak mint értelmi egységek konstituálódnak, és minden értelmi elemzés a reális élményektől az azokban előre jelzett in­tencionális horizontokhoz való átmenetben valósul meg.”16 68

Next