Kabdebó Lóránt: A magyar költészet az én nyelvemen beszél. A kései Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében - Irodalomtörténeti füzetek 128. (Budapest, 1992)

A természeti tárgy 1. mint a dolgok és lehetőségek dialógusa

Mintha vas függönyök ereszkedtek volna körém, rab vagyok a titkok között, melyeket úgy hívnak, hogy: Én. Ez a kiindulás a Te meg a világ keményen megfogalmazott Én­képéhez hajlik, a versfolytatás pedig már e kötet poétikai kaland­ja után, összegzésként ismétli ugyanezt: Mi lehet odakint?! csak börtönöm magánya kong. Úgy ugrálhatok benne, mint gumicellában a bolond. A két versszak képanyagának különbözősége egyúttal ezeknek az éveknek dialogikus poétikai paradigmáját mutatja, mellyel a Különbéke-korszak a valóság kézzelfogható adataihoz való szoros kötődését igyekezett eloldani. Mint az 1927—28-as versekben, majd József Attila Nagyon /ű/-korszakában: a poétikai biztonság­ból kiszabadulása egyben a pszichikai hangoltságú bizonytalan­ság, a védtelenség, a kiszolgáltatottság zavartságával társul. Ezáltal a Harc az ünnepért korszak egyszerre jelenti egyfajta biztonság és bizonytalanság jelenlétét a versben, a hagyomány­hoz kötöttséget és annak megbomlását, a társultságot és magányt, archetipikusságot és a halállal szembesítő csak egyéni történetet, egészében: szerkezetében a „megalkotottságot” és a „deformáci­ót”. * * * A Különbéke-kotszak idején az adatokkal megfogalmazható, a kitüntetett időpillanatokat választotta Szabó Lőrinc költészete té­májául. 1936 után megtartja témául ezeket az időpillanatokat, de már nem elégszik meg ezek csak empirikus adatokkal való meg­határozásával, hanem az empirikus adatgyűjtést és ennek alapján kiváltott következtetést felváltja a metafizikai kapcsolatkeresés, amellyel éppen a töredékjelleget, a lefokozottságot akarja korri­gálni. „Vak voltam már, hitetlen zűrzavar” — íija és megoldás­ként átdolgozva idézi a régi, 1928-as verset, új címével címadóul a kötet számára: 96

Next