Kabdebó Lóránt: Szabó Lőrinc"pere" (Budapest, 2006)

Lázadástól a különbékéig

tása kap ekkortól sajátos hangsúlyt, versszervező erőként jelenik meg, beleszólva a szer­kezet retorikai megvalósulásába is. 1926 után ez a paradigmaváltás megjelenik - a Szabó Lőrincével egy időben - a vi­lágirodalomban is.24 És ugyanez megtörténik a magyar lírában is, ahol ezt követően két szembeszökően markáns és egymástól határozottan különböző jellegű versalkotási mód különül el egymástól, válik hangsúlyossá, az elkövetkező poétikai értékrend meghatáro­zójává. Az Illyés Gyula-féle poétika népi-nemzeti politikai kötöttségű, pedagógiai célzatú, realista-ábrázoló, folyamatosan elbeszélő jellegű - és az egyes ember létezési viszonyulá­saira rákérdező, létbölcseleti ihletettségü, dialogikus szerkesztésű költészet Szabó Lőrinc és József Attila pályáján. A változás leírása, interpretációja már in statu nascendi elkezdődik és a mai napig tart. A magam részéről filológiai rekonstrukcióval azt igyekszem bizonyítani, hogy a változás nem 1930-1932-ben jön létre, amikor is az újabb versek szériájában, majd pedig a Te meg a világ kötetben válik láthatóvá, hanem 1927-1928-ban alapozódik, Szabó Lőrinc köl­tészete már ekkortól nem vezethető vissza előzményekre, kortárs példákra. Ezt fogja ő — inkább filozófusokra utalva — visszaigazolva látni a Te meg a világ idején. * * * Egy évtized szemléleti és poétikai paradoxona (1920-1930). Szabó Lőrinc lázadó évtizede - írtam monográfiám idézett első kötetének címéül. Kissé hangzatosán (talán az illyési, 1945-ös és 1956-os, politikailag taktikus értelmezési modellt25 továbbra is kö­vetve), magam által azóta is állandóan megkérdőjelezve. Tudniillik ez az expresszioniz­­must és klasszicizálást különböző arányban megtartó és sajátos szimultánsággal keverő költészet tematikájában valóban lázadó volt, állandó elégedetlenséggel fordult a kül­világ felé, ugyanakkor már ebben az évtizedben is tudatosította mindenfajta lázadásnak a hiábavalóságát is. Lázadása színeződött Stefan George politikai egzaltációjától, a pro­testáns keresztény megtisztulásvágytól és a marxista terminológiával vezényelt haladás­elvtől. Ugyanakkor mindegyik motiváló tényező valamifajta ellenkező ekhót is kap, ezzel mintegy groteszkké is téve - akár a költő akarata ellenére is - a verset. George ihlete az „Anyaföld” természetmisztikájával helyettesíti a nemzeti megújulást hirdető váteszi feladatkört,26 a protestáns hagyomány egyfajta eretneksiratással fedi el a különböző ter­rorokra emlékező ítélkezést, a keresztény megváltásvágy antihumanista fegyveres láza­dást helyez kilátásba, a néptribun szociális szónoklatai pedig a történelmi tehetetlenség tudatában bicsaklanak meg. A lázadás ezáltal - mint a rend megváltoztatásának módozata - mindenképpen erőszakos és antihumanista mivoltával szólal meg a kezdeti avant-garde színezetű szabadversektől kezdve (kezdődően az 1920. május 4-én írott, ifjúkorának mes-24 Erre az összehasonlíthatásra utaltam korábbi tanulmányomban: On the Borderline of Nineteenth and Twentieth Century Poetic Discourses: The Appearance of the Dialogical Poetic Paradigm. Neohelicon, 1994. 1. 61-83. 25 1945-ben az igazolási eljárás során Illyés Gyula politikai érvelése és a költő védőbeszéde egyoldalúan a szociális hangoltságot hangsúlyozta költészetében. Lásd Szabó Lőrinc: Bírókhoz és barátokhoz, i. k. 26 A motívum sajátos továbbéléséről tanúskodik József Attila Ars poeticájának első változata, ahol intertex­­tuálisan jelenik meg ez a georgei-Szabó Lőrinc-i formula: „van anyafötd is, ahol tankok/ erősitik föl rímeit!...” (lásd a Stoll Béla-féle József Attila összes versei. Kritikai kiadás. Balassi Kiadó, Bp., 2005. 2. kötet, 412. olda­lán: 573a. Ars poetica [I.] 39-40. sorok; eredetije a PIM Kézirattárában, JA469. sz. alatt). 44

Next