Kabdebó Lóránt: Vers és próza a modernség második hullámában (Budapest, 1996)

Az Egy álmai

A megújult dialógus: Szabó Lőrinc - József Attila. Mint Stirner eseté­ben utóbb az elutasító szavú ellenfél, Marx, hasonlóképpen Szabó Lőrinc ellenében - de itt már - a szeretettel közelítő majd elváló barát veszi fel a dialógus kötelmét: József Attila25. A húszas évek végén és a harmincasok elején két nagy - poéti­­kailag is autentikus - költői erőfeszítésnek lehetünk a tanúi. Az egyik a Szabó Lőrincé, amelyik A Sátán Műremekei után, egészen a Te meg a világ kötet megjelentetéséig terjedően a hagyományos, monológ típusú, a történelmi célokságot szolgáló költészettípussal szemben egy, a személyiség belső erővonalait követő látomásban éli át a személyiség válságát, megszólaláshoz juttatva a dialogikus poétikai paradigmát; - a másik a József Attiláé, aki a Te meg a világ tapasztalatai után, annak poétikai vívmányait is birtokolva kér­dőjelezi meg a történelem és az objektív valóság kikapcsolásának jogosultságát. Bárha filológiai adatunk nincsen rá, de a gondolat­­menet poétikai hangoltsága feltételezteti, hogy az Eszmélet egyik ihletője éppen ez a dialóguskészség lehetett. József Attilához a nagy költészet szintjén érkezett a kihívás, lehetetlen, hogy ne akart volna megmérkőzni. Az közismert, hogy a Te meg a világ verseit kívülről is idézni tudta, ami persze József Attila memóriaszerke­zete esetében nem jelenthet egyedülálló csodát. Mindenesetre az Eszmélet filozófiai kérdésfeltevései éppen Az Egy álmai irányába mutatnak. József Attila alapvető kérdése, hogy a rabság valóban pszicho­lógiai kategória, feledhető képzet-e, és az ember nagysága valóban csak képzeletében, álmában valósulhat-e meg. Vajon a „kint" és a „bent" valójában ugyanannak a létállapotnak a tértól-időtől füg­getlen színe és visszája, ugyanannak a viszonyulásnak az optimá­lis vagy pejoratív megfogalmazhatósága? „Képzetet lehet feledni" - mondja majd József Attila is az Esz­méletben. De 6 hozzáteszi: „csak"; ezzel pedig a képzet mellé (fölé) változtathatalan, „feledhetetlen" külső törvényeket tételez fel. íme a huszadik századi költészetben megjelenik a tizenkilencedik szá­zadi filozófia vitája, a Geist és a Gespenst, Hegel-Marx, illetőleg Stirner polaritása. Szabó Lőrinc Stirner ihletésére tud egy olyan költői nyelv- és fantáziateremtő horizontot létrehozni, amelyben a 108

Next