Kabdebó Lóránt: Vers és próza a modernség második hullámában (Budapest, 1996)

A dialogikus költői paradigma megszületése a magyar lírában

Azt hiszem, itt jelentkezik a filológia irodalomtörténeti jelentő­ségű esélye. Két év. Szabó Lőrinc 1927-28-as termésének rekon­strukciójával tetten érhettem a poétikai paradigmaváltás esemé­nyeit a magyar lírában. Miért szorul ez a két év rekonstrukcióra? Mert maga a költő is megijedt saját dolgaitól. Nagyobb igényű volt, mintsem csak vegetálni akart volna költőként: amit alkotott, azt már vissza nem vezethette semmilyen hagyományhoz, és széttekintve, a kortárs irodalomban sem talált hasonló jelensége­ket. Ezért elbizonytalanodott. Új kötet kiadásának adódó lehetősé­gével nem élt 1928 végén, sőt az elhallgatást is vállalja. Utóbb sem költőkkel igazolja magát, hanem filozófusokkal. Nem is azzal, akinek filozófiájával poétikájában adekvát eredményre jutott, tehát nem Heideggerrel, hanem a véletlenül kezébe került Rus­­sellel vagy a bizonyos témarokonság alapján őt inspiráló-igazoló Stimerrel. Utóbb 6 maga értelmezi így a - szerintem - nem túlértékelhető Russel-hatást: „Sokat vergődtem ezekben a magányos években az egyensúlyért, [...] és az új, [...] nagy hatás [...] akkortájt ért, amikor úgyszólván csak rendezni kellett azt, amivel lassanként magam is tisztába jöttem. [...] Valószínűnek tartom, hogy a lényege megnyugtatás volt: mintha mindaz, amit Russelben és Goethében láttam, elsősorban emberi biztatást adott volna, azt mondván a káoszt elhagyó léleknek, hogy: Rendben vagy, te is egy lehetséges világ vagy, fiatalember!"5. Szabó Lőrinc láthatárán a kortárs lírából a klasszikus modem­­ségű poétikai gyakorlat (Babits, George nevével jelölhető esemé­nyei) és az avant-garde jelenségei (a Menschheitsdämmerung költői, olasz, orosz futuristák, francia szürrealisták fordításai a Pandorá­­ban és paródiái a Divatok az irodalom körül6 című tanulmányában) mint elhagyott tények szerepelnek - amit akkor még nem ismer­het, az övéhez mérhető történések: Benn váltása, Eliot, Pound és az őt követő József Attila. A hagyományt kezdettől keverten alkalmazza. A Föld, Erdő, Isten klasszikus modernsége expresszionizmussal színezett, a Fény, fény, fény és A Sátán Műremekei expresszionizmusa klasszikus verselésen iskolázott szerkezetben jelenik meg. De mindvégig, 1926-ig érvényes a költő és vers kapcsolatára az a pragmatista pedagógiai-pszichológiai preferencia, amelynek ars poeticáját 13

Next