Kaposi Márton: Machiavelli Magyarországon (Budapest, 2015)

Harmadik rész. Machiavelli életműve mint az egyetemes kultúra különböző rétegeinek szerves része

derül ki, hogy ez a komédia nem csupán mint jellemvígjáték új (vagy elsősorban az egyik legkiválóbb jellemvígjáték), hanem az is, hogy a komédia műfajának olyan történelmileg kiteljesedett ritka (alighanem első) példánya, amelynek a komikus szituációt a maga teljes­ségében megmutató volta ugyanannyira jellemző és fontos, mint a komplementer jellemek szituációt generáló és kiteljesítő funkciója. Ezért hangsúlyozza Bécsy, hogy Machiavelli ugyan a vígjáték műfajában teremtette meg - hiszen tragédiát nem írt - történelmileg elő­ször a dráma mint műnem alapvető ontikus jellemzőjét (amit a tragédia terén Shakespeare tett meg): a szereplők teleologikus cselekvéseinek immanens egységgé, világszerű egésszé szerveződését: „a Mandragorában észlelhetjük először, hogy a vígjáték cselekménymoz­zanatai egységesek, és hogy ez az egységesség a drámamünem alapvető törvényszerűségei révén valósul meg”.46 Ez nem azonos a klasszicizmus később meghirdetett hármasegység­­programjának a cselekmény egységére vonatkozó formális követelményével. Azzal több, hogy itt a dráma (éppen a komédia) minden eleme a saját világ megteremtése végett fonó­dik egybe. Ezért figyelmeztet Bécsy a műegység és a dekórum különbségére, mely utóbbi kevésbé mély, illetve illeszkedést és egybecsengést szerkezetileg csak a mű eleje és vége között vár el, inkább stiláris egyeztetést javasol a szereplők beszédmódja tekintetében. Machiavelli vígjátéka - folytatódik Bécsy érvelése mivel az érett dráma egyik műfa­jának, a komédiának új korszak kezdetét jelző példánya, nagymértékben segíti egy általá­nos irodalomesztétikai törvény felismerését, és ez a dráma belső formájának világszerüsége, amit az esztétikában egyesek „kompakt egység’’-пек (József Attila), mások „kozmikus totalitásénak (Benedetto Croce) neveznek. A világszerűség (Weltlosigkeit) kategóriáját - noha forrásait nem jelöli Bécsy - Lukács György esztétikája alapján használja, akinél ez a terminus a műalkotás lényegi egységességét, önmagát megvilágító egységét jelenti, amit - és ez már Gadamerre enged következtetni - gondolatilag is meg lehet ragadni, hiszen a műalkotásnak sok egyéb összetevője mellett mindig van bizonyos értelemtartalma, és jellemzi egyfajta értelem-összefüggés (Erkenntnissinn).47 A művészi formában megjelenő értelemtartalmat erőltetés nélkül ki lehet hámozni belőle. A Mandragórából a reneszánsz társadalmának különféle visszásságaira, gyarló embereinek olykor a jóra is hajló fogékony­ságára vonatkozó tudást lehet kiolvasni, írójának kritizáló attitűdjével együtt. Bécsy Tamás Mandragóra-elemzése - fő célkitűzésének megfelelően - Machiavelli leg­jobb vígjátékának új utat nyitó történelmi helyét jelöli ki mindenekelőtt, de ebben - má­soktól eltérően - nem jellemkomikum mivoltát ítéli a legfontosabbnak, hanem - az ettől nyilván nem független - világot teremtő teleologikus belső egység megalkotását. S noha a komédia műfajába tartozó alkotásban mutatja ki az új jellegzetességeket, általánosabb megállapításhoz is eljut, mert - mint tanulmánya címében jelzi - a dráma mint műnem jellemzőjeként definiálja az alapszituáció lehetőségéből teleologikusan kibomló, logikus cselekvéssort és világszerű egységet. Az ilyen egység a tragédiában is ugyanannyira fon­tos. Viszont az alaphelyzet egységet meghatározó szerepének kiemelésével, a komédiát is döntően megalapozó funkciójának megmutatásával Bécsy elemzése tulajdonképpen fel­oldotta vagy legalábbis tovább relativizálta a helyzetkomikum és a jellemkomikum általá­ban hangsúlyozott ellentétét, mert így a jó komédiában egyik sem lehet magas művészi színvonalú a másik nélkül. Az ókori latin vígjátékok nem csupán átfogó hatású és komp­lex alaphelyzeteket nem tudtak teremteni, de jellemei is eléggé elnagyoltak voltak, mint 46 BÉCSY Tamás, 1989,41. 47 LUKÁCS György, 1965,1,438-452.; GADAMER, Hans-Georg, 1984, 95,146. 430

Next