Kovách Imre et al. (szerk.): Vidék- és falukép a változó időben (Budapest, 2007)

9. Csurgó Bernadett: Parlamenti viták a rendszerváltás után

Csurgó Bernadett Parlamenti viták a rendszerváltás után nek hazánkban különösen nagy jelentőséget ad az, hogy az ország területének mintegy három­negyed része termőföld. A mezőgazdaság tehát a nemzetgazdaság igen fontos ágazata. További alakulásának, alakításának, jó irányú fejlődésé­nek nagy szerepe van és lesz a vidék polgároso­dásában, valamint a vidék meg-, illetve eltartó­képességének fokozásában. Ezért is támogatja a kormányprogram, nagyon helyesen, a valódi szövetkezetek fenntartása és fejlesztése mellett a családi gazdaságok térhódí­tását és megerősítését. A családi vállalkozásban végzett földművelés nemcsak sokoldalú szakmai tevékenység, nemcsak sokoldalú szakmai ismere­teket igénylő tevékenység, hanem egy különle­ges, sajátos életforma is. Olyan életforma, amely közösséget, hagyományt őriz és teremt, amely a földet korszerű módon, igényesen szereti és műveli. A kormány programja helyesen vállalja az európai uniós tagságra való felkészülés jegyé­ben a családi gazdaságok versenyképességének megteremtését. Természetesen ez nem jelentheti a ma is még sok tekintetben átalakulásban lévő, úgynevezett szö­vetkezeti, nagyüzemi gazdaságok háttérbe szo­rítását. Mert ugyan ki kérdőjelezhetné meg pél­dául azon földtulajdonosok akaratát, akik föld­hasznosító szövetkezetben művelik, műveltetik földjeiket, és esetenként közös géphasználattal, beszerzéssel és értékesítéssel vagy netán feldolgo­zással teremtik meg a versenyképesség és a ma­gas szintű agrárgazdálkodás feltételeit Ф Tisztelt Ház! A mezőgazdaság, a földművelés alapja a föld, amely Magyarországon túlnyomó többségben ismét magántulajdonban van. „A kor­mány eltökélt szándéka, hogy a termőföld ma­gyar tulajdonban maradjon" - írja a kormány­­program. Egyetértünk, az elmúlt évben ezért küz­döttünk. Természetesen támogatjuk a nemzeti földalap létrehozását is, hiszen ilyen irányú el­képzeléseinknek az elmúlt évben is többször, kez­deményezzen hangot adtunk, ezt igazolja, ezt tanúsítja a korabeli sajtó. Medgyasszay László (MDF) 1998. július 3. 9. 58. Ön ebben az interpellációban leírta, hogy a pa­rasztság ezer sebből vérzik, és ezt a helyzetet nem lenne szabad tovább súlyosbítani. Én vi­szont azt mondom, hogy az a javaslat sem hi­bátlan, amit ön előterjesztett, bár a jó szándékot és különösen az igyekezetét nem lehet kétségbe vonni. Mindjárt megmagyarázom, hogy ezt mi­ért nem tartjuk hibátlan javaslatnak, és rögtön előrebocsátom, hogy természetesen a garantált áras felvásárlás mellett egyéb intézkedésekben is gondolkodunk. Magyarországon rendre visszatérnek a külön­böző piaci zavarok a mezőgazdaságban. Ebben az évben ezeket a zavarokat súlyosbította több termék esetében a világméretű túltermelés. Vi­szonylag szűkös eszközök állnak rendelkezésre. A tárcának nem lehet más feladata, mint hogy a károkat enyhítse, de olyan gazdag országban is, mint az Amerikai Egyesült Államok, ahol a mezőgazdaságban ugyancsak súlyos piaci fe­szültségek vannak, csak a károk enyhítésére ke­rülhet sor. Szabadi Béla (FKgP) 1998. szeptember ZZ. 9. 59. A magyarországi településszerkezet ugyanis rendkívüli módon elaprózódott. Jelenleg a 93 ezer négyzetkilométeren sajnálatos módon alig több mint 10 millióan élünk, és a 3200-at is meg­haladó település szerkezete olyan, hogy 282 olyan falu van, ahol a lakosság száma nem éri el a 200 főt, 699 község lakosságszáma a 201 és az 500 fő között van, 692 község esetében pe­dig mindössze 501-1000 fő a lélekszám, akik eze­ket a településeket lakják. Mit jelent ez, tisztelt képviselőtársaimФ Azt jelenti, hogy ezekben az önkormányzatokban, kétségtelen, rendkívül nehéz gazdaságosan úgy működni, hogy ezek az önkormányzatok ne legyenek „pazarlóan gazdálkodóak”. Túri-Kovács Béla (FKgP) 1999■ február 8. 225

Next