Kovách Imre (szerk.): Elitek a válság korában. Magyarországi elitek, kisebbségi magyar elitek (Budapest, 2011)

Elitkutatások és elitfogalmak

50 Kristóf Luca szabadítani” a társadalmat. Az értelmiségi nyílt levél műfaját, mint a fenti antipolitikai attitűd megnyilvánulását elemezte Böröcz József (Böröcz 2006).Csite András pedig lakossági survey alapján végzett kutatást a közéleti értelmiségi elit néhány tagjának is­mertségéről és hitelességéről (Csite 2001). Eredményei szerint a médiaszereplés pozitív megítélést generált, az emberek általában azt az értelmiségit tartották hitelesnek, aki sokat szerepelt az általuk fogyasztott médiában. Az értelmiségi közszereplők ismertsé­ge és hitelessége szignifikáns korrelációt mutatott. Az értelmiségi elitről írott számos elemzés4 általában nem az elitkutatás nézőpont­jából konceptualizálódott. Az alábbiakban részletesebben a „klasszikus”, kérdőíves és interjús kulturális elitkutatásokat tekintem át. KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK A KULTURÁLIS ELITRŐL A kulturális elitről átfogónak szánt kvantitatív adatfelvétel mindössze három készült a rendszerváltás óta5: az első a már többször említett 1993-as elitkutatás részeként. Ekkor a kulturális elitmintában a tömegmédia, a tudomány, a kulturális szervezetek és kiadók formális döntéshozói pozícióban lévő vezetői szerepeltek. Ez a vizsgálat a kul­turális elit esetében is a cirkuláció versus reprodukció kérdésköre körül forgott, főbb megállapításait az elitváltásról szóló részben mutattam be. A kulturális elitről szóló kvantitatív vizsgálatok sorát az MTA PTI 2001-es kérdő­íves adatfelvétele folytatta. A kutatók, Kovách Imre és Csite András olyan kulturális elit-meghatározást alkalmaztak, amely lehetővé tette, hogy pontosan összehasonlitsák az 1993-as és a 2001-es adatokat. (Csurgó - Kovách 2003). A 2001-es vizsgálat azon­ban a kulturális elitet szélesebb, nem csupán a pozícionális, döntéshozói kritérium alapján definiálta. A kulturális elitet a kultúraformáló személyiségekkel azonosítot­ták a kutatók, akik alkotó vagy szervező tevékenységükkel meghatározó hatással van­nak a közvéleményre és a kultúra termelésére. A korábbi felvétel mintájához képest ezért néhány alcsoporttal kibővítették a mintát. A vizsgálati populációba igyekeztek az újságírók, tudósok és művészek elitjének minél szélesebb rétegét felvenni. A minta pozícionális része a 93-ashoz hasonlóan akadémikusokból, tömegtájékoztatási intéz­mények vezetőiből, az országos és megyei napilapok, valamint a hetilapok és folyóirat­ok vezetőiből, a tudományos és kulturális intézetek, illetve az egyetemek és főiskolák vezetőiből állt. Az alkotó tevékenységet folytató kulturális szereplők esetében azonban a vezető pozíció sokszor nem megfelelő indikátora a szakmai hierarchiának. Az MTA PTI kutatói ezért a kulturális élet belső hierarchiáját jobban leképező rangos tudo­mányos és művészeti díjak (Kossuth-dij, Széchényi-dij, Ybl-dij, József Attila-díj stb.) kitüntetettjeiből hozták létre a második mintavételi csoportot. , Lásd még Szaki 1994, 2000, 2008, Pokol 1994, Kapitány cs Kapitány 1998, Csizmadia 2003, Kuczi et al. 2006. 5 Bár szintén nem elitkutatásként konceptualizálódott, a kulturális elit egy meghatározott csoportját va­lószínűleg érintette az a kutatás, melyben a tudományos fokozattal rendelkezők élet- és munkakörülmé­nyeit vizsgálták Angelusz és szerzőtársai (Angelusz et al 2004).

Next