Kovács Ápád (szerk.): Puskintól Tolsztojig és tovább... Tanulmányok az orosz irodalom és költészettan köréből 2. - Diszkurzívák (Budapest, 2006)

A művészetnek saját, egész­leges, szerves élete van, kö­vetkezésképpen ezt az életet alapvető, meg nem változtat­ható törvények szabályozzák. A művészet ugyanolyan ele­mi szükséglete az embernek, mint az evés és az ivás... Ta­lán ebben rejlik a művészi alkotás nagy titka is, ez talán az oka, hogy a szép általa lét­rehozott alakja minden fel­tétel nélkül az életeszmény tárgyává válik. És miért válik azzá? Mivel a szépség igénye leginkább akkor fejlődik ki az emberben, amikor konf­liktusba kerül a valósággal, amikor felbomlik benne az egyensúly, amikor küzdeni kényszerül, tehát amikor leg­inkább él, mert az ember ak­kor él a leginkább, amikor valamit keres, valamire tö­rekszik... Amikor viszont el­éri azt, amire törekedett, ak­kor egy időre számára mintha lelassulna az élet. Amikor el­éri vágyai kielégülését, s tor­kig van már élvezetével, nem látja milyen további célokat tűzzön maga elé - ekkor az emberen mélységes szoron­gás vesz erőt, melynek szí­tásához immár kész maga is hozzájárulni... Elveszti a szép iránti egészséges érzékeny­ségét, s helyette anomáliákba bonyolódik. Éppen ezért ál­lítjuk, hogy a szép az eleven élet minden megnyilvánulá­sának természetes velejárója, az ember megkerülhetetlen szükséglete. Puskintól Tolsztojig és tovább... 8 Tanulmányok az orosz irodalom és költészettan köréből 2. Fjodor Dosztojevszkij

Next