Kovács Árpád - Nagy István: A szótól a szövegig és tovább… Tanulmányok az orosz irodalom és költészettan köréből - Diszkurzívák (Budapest, 1999)

A versmű: idő és alanyiság

198 Horváth Kornélia mind a nyelv szintjén, a beszélő jelen idejű cselekvéseként megjelenő „hallgatom" fentebb már említett, a látást és a hallást összekapcsoló etimológiai jelentésében egyesíti a látás és hallás szemantikai motívumát. A motívumok e rendjében a szmimovi kettős paralelizmus elvét „realizáló" szöveg a kezdeti eredmény nél­küli, „működésképtelen" látástól eljut a hallásban, a nyelvre való (oda)hallga­­tásban megvalósuló látás témájáig, vagyis a megértésig, ami a szövegalkotás fo­lyamatában a metafora, vagyis szó-kép létrejötteként valósul meg. Maga József Attila is ekképpen tekintett a szó működésére a művészi szövegben: „... a szó a használatban szemlélet, keletkezésében pedig műalkotás. így a szó a műalkotásban saját keletkezésének a szerepét játssza."6* A szó keresésének története tehát egyszersmind a költői én önkeresésének története is.84 85 A szó születésének útja, mely József Attila nézete szerint azonos a műalkotás keletkezésének htjával (mivel a szöveg a szóval analóg tulajdonsá­gokkal bír), egyben a szövegszubjektum születésének útjátt is jelenti. A lírai én ön­megtalálásának közege tehát nem az értelem „tiszta fénye", hanem a versnyelv hangzása lesz. Ám a nyelv csakis a beszélő szubjektum alkotó, perszonális viszonyulásá­ban válhat az önmegértés területévé: a művet létrehozva a beszélőből lett szöveg­szubjektum a másságon keresztüli önmegértés folyamatát tapasztalja meg, s egy­szersmind reflektálja is a szövegében. Mindezt az utolsó szakasz szabad szavának belső formája is elárulja nekünk, mivel e szláv eredetű szó végső soron a 'perso­na', 'maga, tulajdonképpeni (ön)maga' jelentésekre megy vissza.86 A tény, hogy ez a nyelv mélyéből előhívott költői jelentés a szöveg végén tűnik föl, önmagában is az önmegtalálás, ömmegértés lehetőségére utal. A nyelvben megmerítkező, on­nan megújulva kiemelkedő szubjektum önmeghatározása éppen abban válik majd el korábbi én-képétől, hogy önmagát már nem valamilyen, egy pontban „rögzít­hető", megragadható énként tételezi, hanem folyton változó, dinamikus termé­szetű létezőként érti meg. Megértése pedig a szövegben „rögzített", mégis jelen­téseiben folyamatszerűen kiterjedő nyelvi alkotásban megy végbe. Elemzésünk, ha reflektált is a szöveg tematikai, illetve retorikai szintjére, alap­vetően a diszkurzív poétika vizsgálati módszerét igyekezett követni, vagyis a szö­veg szemantikai szervezettségét tanulmányozta, amelyben a szöveg alkotójának nyelvi-poétikai természetű szubjektivitása is tetten érhető.87 Ily módon a lírai szub-84 József Attila: Irodalom és szocializmus. 122. 85 Valamiféle kereső mozgást jeleznek a versszöveg igekötői is, melyek az összes lehetsé­ges irányulás számbavétele után (1. szakasz: el, el; 2.: szét, meg; 3.: (be), át; 4.: föl, ki) az utolsó versszakban eltűnnek, mintegy a keresés nyugvópontra jutását jelezve. 86 Фасмер, III. 582-583. 87 Másképpen szólva úgy véljük, József Attila szövegének elemzésekor is érvényesként és produktívként mutatkozik meg az - a szövegalkotói individuális és perszonális (tehát nemcsak egyedi, de az alkotói személyességet megteremtő) aktust alapvetően az elbeszélő szö­vegekben reflektáló - elmélet, mely szerint „az előre kész beszédsémákon keresztül meg­határozott önképet felváltja a szubjektum tényleges, aktuális nyelvi - az én-kép létrehozó-

Next