Kovács Árpád: Versbe írt szavak (Budapest, 2011)

József Attila irodalmi antropológiája

sültségének mozzanata", éspedig a „szemléleti cselek­vőségé" (Te: 109.). A cselekvőség az egyik, a cselekvőség beteljesülése a szemléleti formában a második fokozata az egzisztenciának mint létesülésnek: „Az intuíció tehát maga az egzisztencia az adott pillanatban beállott való­­sulásában" (Te: 110.). A fogalom olyan kijelentés ered­ménye, amely nem a dolog alakját állítja elő a szellemi tevékenység során, hanem a dolgok egymáshoz való viszonyát minősíti, különbségét és hasonlóságát viszi döntésre. Ennek a logikai alapozásnak megfelelően mond­hatjuk például azt, hogy „Szókratész ember", de azt már nem állíthatjuk, hogy „Az ember Szókratész". Arisztote­lész azonosság-elve értelmében Szókratész csak alanya lehet az állításnak, állítmánya nem. József Attila korri­gál: kivéve az egzisztenciális ítéleteket, amikor azt állít­juk, hogy aki van, az Szókratész. S ezzel már fel is mu­tatja az ontológiai álláspont legfontosabb tételét: mielőtt a logikai azonosság elve felmerülhetne az elmében, már léteznie kell annak, aki ezt az elvet kimondja.12 Az alap­ról való gondolkodás tehát nem lehet logikai érvelés, csak bölcseleti, metafizikai döntés. Ebben az értelemben használja József Attila a cselekvőség fogalmát, elhatárolva azt a gyakorlati, utilitáris cselekvés és az aktivizmus jelen­tésvonatkozásaitól. Költészetbölcseleti vetületben a cse­lekvőség célja önmagában van, azaz a cselekvés-invenció kiművelésében, a cselekvés kultiválásában és kultúrájá­ban. A cselekvőség nem a tett alakjának és nem is végre­12 Hosszú, elvi fejtegetésben foglalkozik Arisztotelész Metafizikaja alapelvének, a logikai alapozásnak a bírálatával. Vö. József Attila: Iro­dalom és szocializmus. Válogatott esztétikai tanulmányok, i. m. 113-115. 82

Next