Kulcsár Szabó Ernő: A magyar irodalom története 1945-1991 - Irodalomtörténeti füzetek 130. (Budapest, 1993)

I. Hiányzó korküszöb vagy „korszakforduló”?

ugyanaz az irodalmi szellemiség szembesül a Lukács György és Révai József megindította marxista revízióval, amely a két vi­lágháború közti időszak irányzati sokszínűségéből és modem individuumszemléleti tartalmaiból táplálkozott. S valóban, meg­lehetősen összetett szemléletszerkezeti jellemzői voltak ennek a klasszikus modernség második hullámában kialakult hagyomány­nak. Jelen volt benne egyfelől a spengleri „Spätzeit” tudatától némileg beárnyékolt, ám azt „isteni képmásként” értelmezett individualitás elsőbbségét fenntartó kartéziánus gondolat, mely az eltömegesedés és a vicék szocializmusa ellenében továbbra is ragaszkodott az európai személyiség fausti-nietzschei érték­világához: „a művész új világot alkot — írja Márai Sándor —, melynek fizikai törvényei is vannak, naplementéje, flórája és faunája, külön társadalma. Ez a dolga. Ebben vetélytársa Istennek. Emberfeletti feladat, melyet megoldani tökéletesen nem is lehet, s a hetedik napon nem lehet leülni, elégedett pihenésben...” (Ég és föld, 1942). Másrészt immár legalább két évtizedes hagyománya volt annak a szintén Nietzschétől szár­maztatható gondolatnak is, amely radikálisan megkérdőjelezte a könyvtárak és múzeumok nevelte polgári individualitás önámító értékrendjét, s egyre kevésbé hitt a világon felülkerekedni, azt a maga uralma alá hajtani kívánó személyiség ideáljában. A „Wer spricht von Siegen? Überstehn ist alles” rilkei gondolata mélyen áthatotta már a kései Kosztolányi, de különösen Szabó Lőrinc és József Attila 30-as évekbeli költészetét is: „rágd a szívükbe - nem muszáj hősnek lenni, ha nem lehet.” (József Attila: Szállj költemény...) Végül beépült ebbe a hagyományba — kétségtelenül las­sabban szervesülve — az az avantgarde elképzelés is, hogy a világ rendje nem valamely egységteremtő szubsztancia meg­testesülése, tehát mint ilyen, magán viseli a kaotikusság, a viszonylagosság, az értelemnélküli létezésmód jegyeit is. A puszta „ráció” világrendező elveinek kritikája azonban a két háború közötti magyar irodalomban — éppen az irracionális 12

Next