Kulcsár Szabó Ernő: Beszédmód és horizont. Formációk az irodalmi modernségben (Budapest, 1996)

A kettévált modernség nyomában

témaként is, mert az érdekeltség nélküli kérdésnek is „megmutat” valamit. De válaszként csak az ő eredeti kérdését rekonstruálni ké­pes kérdésnek mutatkozik meg. Jól megfigyelhető mindez azoknak a kísérleteknek a hiányosságain, amelyek - bármely recepciós meg­fontolásból is - monologikusan erőltették rá szempontjaikat a 20. századi költészet történetére. Lukács kérdezőhorizontjában például annyira leértékelődött a klasszikus modernség esztétista vonulata, illetve az egész avantgarde, hogy a modern magyar líra fejlődéstör­ténetéről alkotott felfogása még ideológiai konstrukcióként is tart­hatatlannak bizonyult. Németh László olyan líramodellt részesített előnyben, amely egyre távolodott az európai költészet meghatározó áramlataitól. Áz avantgarde alkotásmódtól pedig Komlós Aladár is annyira idegenkedett, hogy világirodalmi távlatú eljárása, amellyel a magyar klasszikus modernséget értelmezte, később a saját kezén vált konzervatívvá. A késő romantikus szépségeszménytől lényegé­ben elszakadni nem tudó Babits - talán hasonló okokból - nagyobb távlatot vetített Illyés és Erdélyi, mint Kassák vagy József Attila elé. Bori Imre elemzései az avantgarde olyan értelmezésére támaszkod­va húztak cezúrát a klasszikus modernség és az avantgarde közé, amely lényegében csak az utóbbit tekinti 20. századi fejleménynek. E felfogás szerint a múlt századi folytonosság megszakításával az avantgarde végérvényesen el is búcsúztatta a klasszikus modernsé­get. Az ilyen szelektív hagyományszemlélet gyakorlatilag mindig a vagylagosság veszélyével jár együtt: az idézett szerzők legtöbbje - többé vagy kevésbé explikált alakban - végül megkérdőjelezni kényszerült bizonyos irányzatok korszerűségét. Igen jellemző példá­ul, hogy az irodalmi szemléletformák váltakozását a valóságfelfogás evolúciójára visszavezető Komlós Aladár azt az avantgarde-ot ítéli múlt századi szellemiségűnek, amelyet Bori Imre a modernség iga­zi letéteményesének tekint: „Az a világfelfogás - írja Komlós -, amely az avantgarde-dal kimúlóban van, idestova egy félszázadot élt. Neve, amely minden árnyalatára és válfajára illik, ez lehet: szubjektivizmusAdyt pedig az a Halász Gábor utalja vissza a hanyatlás korába, aki hasonlóképp formai anarchiába látta torkollni a késő romantika szubjektivizmusát: „Nálunk Ady volt az utolsó, 3 3 Komlós Aladár. Költészet és bírálat. Bp. 1973.231. 31

Next