Márfai Molnár László: Ahol a szerző megtörténik. Tanulmányok a 20. századi magyar irodalomtörténet köréből (Budapest, 2007)

Bevezetés

10 Bevezetés Gézáról, illetve pályatársairól, Juhász Gyuláról, Babits Mihályról készített rajzai mellett sorra veszi az Adyról szóló írásokat is, megpróbálva egy lehetséges értelme­zést adni Kosztolányinak az évek során változó és am­bivalens Ady-képére. A másik írásomban a kortársak (Krúdytól Kassákon, Babitson át Füst Milánig és József Attiláig) változó és különböző artikulációs bázison kép­ződő Kosztolányi-képének alakulását igyekeztem nagy vonalakban vázolni, ahol Kosztolányi, mint a neki tulaj­donított szövegekből szóló szerző megtörténik. Mindkét tanulmány alapját képezi annak a folyamatnak a felvá­zolásához, melynek során a szöveg-modalitás változik, illetve a szövegben testet öltő temporális identitás kikép­ződik. A következő három írás Márai kisebb prózai mun­káit elemzi. Az első Márai 30-as években megjelent elbeszéléseit vizsgálja, a második (Narráció és modalitás Márai kisprózájában) az 1934-43 közötti köteteket, mint a Bolhapiac, A négy évszak, Ég és föld, Füves könyv. A har­madik dolgozat Márai írókról készített portréit tartal­mazó gyűjteményét (Ihlet és nemzedék), az ebben téte­lezett rendet értelmezi. A fentebb megjelölt köteteken belül a szövegbeli fiktív beszélőnek az elbeszélt világhoz való viszonyulását és az ennek megfelelő modalitás ala­kulását próbálom nyomon követni, elsősorban Frye el­méletére támaszkodva. Az elbeszélt József Attila annak a három visszaemléke­zésnek (Vágó Márta: József Attila, Szántó Judit: Napló és visszaemlékezés, Illyés Gyuláné: József Attila utolsó hónap­jairól) az összehasonlító elemzéséből született, amelyek­nek szerzői fontos szerepet játszottak a költő életében.

Next