Márfai Molnár László: Ahol a szerző megtörténik. Tanulmányok a 20. századi magyar irodalomtörténet köréből (Budapest, 2007)

Az elbeszélt József Attila

Az elbeszélt józsef Attila 129 A vallomás és meggyőzés együtt legjellemzőbb mó­don a védőbeszéd műfajában fordul elő. A dokumentu­mokkal (itt: levelekkel) tűzdelt, hónap és nap szerint tagolt elbeszélés szándékolt célja, hogy az olvasó ne fikciónak vegye az elmondottakat. Az örök ellentmon­dás az ilyen szándékban az, hogy mivel a tisztán nyers adatközlés nem érné el a kívánt hatást, így a beszélőnek retorikus formákhoz, az esztétikai hatáskeltés eszközé­hez kell folyamodnia. Különösen akkor van ez így, ha az említett védőbeszédet egy nehezen meghatározható utókor előtt kell megtartani, ahol az egykori áldozat tra­gédiája is az idő múlásával egyre inkább esztétikai mi­nőségként idézhető fel, lévén maga is már elbeszélések eredménye. A pátosz, az orákulum és a védőbeszéd eddigi ér­telmezésünknek megfelelően most úgy tűnik fel szá­munkra, mint elbeszélési kísérletek: három különböző sorsú nő három kísérlete annak elbeszélésére, hogyan látták József Attilát, mit jelentett az életükben. Szeretnénk kísérletet tenni annak vizsgálatára, melyek a három szövegben a női beszéd jegyei, ha vannak ilye­nek. Az externális megközelítés a szövegek utóéletéhez kapcsolhat valamifajta női sorsszerűséget, hiszen kelet­kezésük után sokszor évtizedekig lappangtak, háttérbe húzódtak, nem lehettek részesei a József Attilát elbeszélő nyilvános történetek sorának. A belső szövegvizsgálat kapcsán meg kell jegyeznünk, hogy az általában vett női jelleg megragadása buktatókat rejthet. Az egyik a válto­zatlan lényegi ségként tételezett női, illetve férfi vonások megléte. Ugyanis az antropológiai kutatások azt mutat­ják, minden ilyen jegy kultúrafüggő, jelentésük is min-

Next