Mesterházi Miklós: Az Irigységről - Alternatívák (Budapest, 2006)

Az a, félek, nem minden porcikájá­­ban mulatságos értekezés, amelyet kezedben tartasz, Olvasó, Immanuel Kantnak egy, a königsbergi egyete­men rendszeres tartott antropológiai előadásai során ilyen vagy olyan for­mában majd mindig szóba hozott, és úgy gondolom, förgeteges ötletét járja körül: hogy tudniillik, bár ez csak egyik lehetséges megfogalma­zása a dolognak, az ízlés éppen nem elválaszt bennünket, hanem össze­köt; vagy másképp: hogy társiasságra rendelt voltunk oka és okozata. Ami­től ízlésünknek, bár ezt aligha hittük volna róla - s Kantot magát is meg­lepte a dolog -, filozófiai súlya, mi több, rendeltetése támadt (nekünk meg: művészetfilozófiánk). Noha hogy szóban forgó filozofikus ér­zékünk mivel is kecsegtet, annak kibetűzése során Kantnak mintha sikerülne zavarba ejtenie bennün­ket, olvasóit, s mintha sikerült volna zavarba ejtenie saját magát is: mert persze Kant tulajdonképpeni eszté­tikai fejtegetéseiben, szóval Az ítélő­erő kritikájában is épp erről esik szó, arról, amiről az antropológiai elő­adásokon is szó esett (hogy miért is választunk úgy, mintha a mások szemével is látnánk) - bizonyos ér­telemben; csakhogy a harmadik kri­tikát író Kantnak (úgy tűnik) úgy tűnt, antropológiai előadásainak pa­zar eszméjét bátran száműzhetné is akár (az esztétikai ítélőerő kritiká-

Next