Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Első felvonás. Irodalom I.

lehetőségeink korlátáit. De a katedrán, szemben a diákokkal azt is át­élhetem: az ifjúsággal, a jövővel szemben nincs semmi mentség. Nincs mentség, tudom már csaknem harminc éve: ekkor találkoztam először Engels máig megszívlelendő gondolataival: „Csak ritkán törté­nik az, amit akarunk, a legtöbb esetben a sok szándékolt cél keresztezi egymást, és ellentmond egymásnak, avagy a célok eleve kivihetetlenek vagy az eszközök elégtelenek.” (...) „Az emberek úgy csinálják törté­nelmüket, bárhogy alakuljon is az, hogy mindegyikük saját, tudatosan szándékolt céljait követi, és a történelem nem egyéb, mint ezeknek a különböző irányokban ható erőknek és a külvilágra gyakorolt számos behatásuknak eredője. Tehát az is fontos, hogy mit akar a sok egyes ember.” Mindnyájan szeretnénk, ha ifjúságunk neveltségében, eszményeiben és értékrendjében komoly változásokat tudnánk elérni. Ehhez azonban nekünk felnőtteknek s az iskolának is változni kell. Tudom, tudjuk, az önmagunk megváltoztatásáért vívott harc mindig nehéz, de a tét nálunk is nagy és parancsoló, nem térhetünk hát ki előle. Győrffy Miklós interjúja Veres Andrással (Magyar Rádió, 168 óra, 1979. nov. 10.)- Nem tudom, hogy mielőtt még a tankönyv napvilágot látott, volt-e alkalmuk ütköztetni az Önök koncepcióját mások esetleg ellentétes állás­­pontjávaP.- Hogyne. Annál is inkább, mert nem a mi koncepciónkról van szó, hanem másokkal egyeztetett közös koncepcióról, amelyet viták során alakítottunk ki. Az új tanterv előzetes változatáról mi is, mások is el­mondhatták véleményüket. S a hivatalosan szentesített új tantervben számos olyan elem található, mely a mi javaslatunkra került bele. De olyan is akad, mellyel nem értünk egyet; mint tankönyvíróknak mégis akceptálni kellett ez utóbbiakat is, amikor elkészítettük a tankönyvet.- Ha jól vettem ki szavaiból, Önök számítottak ellenállásra, ellenvéle­ményre. De arra vajon számítottak-e, hogy egyszeresük polgári licenc alap­ján készült műnek fogják tekinteni az Önök tankönyvép- Nyilván mindenre fel kell készülni, ha már tankönyvet ír az ember. Természetesen könnyű lenne cáfolni ennek a cikknek - főként ideoló­giai vonatkozású - állításait. Kezdve ott, hogy nem információelméleti 115

Next