Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Előjáték. Viták a tantervről

31 RÉSZLETES ÖSSZEHASONLÍTÁS: MAGYAR IRODALOM Mint azt jeleztük, csak néhány összefüggésre hívjuk itt fel a figyel­met. Mindhárom tanterv tartalmaz kötelező és kiegészítő (javasolt) irodalmat. Itt kizárólag a kötelező irodalommal foglalkozunk. Rö­vidítések: r - részlet, r-k - részletek, v - vagy, ism - ismétlés (olyan művek esetében, amelyet általános iskolában tanítunk). A címet ese­tenként rövidítve jelöljük. Jelzések: +, ha az adott tanterv tartalmaz­za; -, ha nem. 3 /1A felvilágosodás magyar írói, művei MOST OPI MÓD. Bessenyei: A filozófus (2 r) + - -Magyarság (r) + - -Batsányi: A franciaországi változásokra + + + v A látó - + -Kazinczy: A nagy titok + - -írói érdem + Csokonai: Az estve + + + Magyar! hajnal hasad +-­Jövendölés az első oskoláról... + + -Szegény Zsuzsi, a táborozáskor + - -Tartózkodó kérelem + + + \ A rózsabimbóhoz + + + Az eskü vés + - -A tihanyi Ekhóhoz + + + A magánossághoz - - + A reményhez (ism) + + + Berzsenyi: A magyarokhoz (Romlásnak indult) + \A magyarokhoz (Forr a világ) + + + Osztályrészem + - + Levéltöredék barátnémhoz - - + A közelítő tél - + + Napóleonhoz + - -Vitkovics Mihályhoz + A Pesti Magyar Társasághoz + - -Megjegyzés: Berzsenyi művészetének tárgyalása MOST is, az OPI- tervben is Csokonaié elé kerül (az OPI esetében végképp indokolat­lan, mivel Berzsenyit önállóan tárgyalja, a MOST nem). 45

Next