Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Negyedik felvonás. Irodalom IV.

P. Szűcs Julianna arra hívta föl a figyelmet, hogy nem szerencsés a tan­könyv korszakolása, a hatvanas évek fontos önálló szakasz a magyar kultú­ra fejlődésében. Hiányolta a művészettörténeti anyagból a népi vonal és a vásárhelyi iskola bemutatását. Veres András igyekezett a szerteágazó vitát visszaterelni a tankönyvhöz. Kétféle bírálat hangzott el — mondta —, az, amelyik a részleteket bírálja és az, amelyik teljes egészében elvetendőnek ítéli a szóban forgó könyvet. Az előbbiek jelentik a kisebb problémát: az aránytalanságok megszüntet­­hetők, a kimaradt életművek pótolhatók, a szerencsétlen megfogalmazások javíthatók. Speciális problémát vet föl, hogy a filozófiatörténeti kérdéseket úgy vitatták itt némelyek, mintha filozófiatörténeti tankönyvről lenne szó, pedig csak a filozófiának az irodalomra tett hatásáról ír, írhat a szerző. Ez viszont elengedhetetlen. Hiba volt például az elsős tankönyvben nem utal­ni Platón és Arisztotelész nézeteire. Nem megfelelő ellenérv az sem, hogy a filozófia fogalmai ezen a szinten érthetetlenek, hiszen „különböző fokon lehet értelmezni a János vitézt is”. Negyedik osztályban persze sokkal több feladatot lehetne áthárítani a világnézeti tantárgyra, amelynek nagyobb le­hetősége van a marxizmus tárgyalására is. A bírálók másik csoportja szerint a tankönyv teljes egészében elveten­dő, minthogy homogén értékrendet érvényesít. Ez — Veres szerint — in­kább erénye, semmint fogyatékossága a könyvnek. Az igazi megoldás pedig nem egy népfrontos vagy koalíciós alapon összeállított „eklektikus kotyva­­lék” lenne, hanem több, egymástól eltérő értékrendet képviselő tankönyv egyidejű megjelentetése. Nem értett egyet Király István álláspontjával, mely szerint az irodalom kétféle modellre (a sziszifuszira és a prométheuszira) redukálható, hiszen egy sor más modell is van; a huszadik században például a clown figurája vagy a hétköznapok szürke átlagembere. Megterheli a vitát — folytatta Veres —, hogy az irodalom presztízsének romlását vagy a szocializmus válságszimptómáit összekötjük a tankönyv­üggyel. Megengedhetetlennek minősítette Agárdi Péter eljárását, aki a gim­náziumi tankönyveket vádolta azzal, hogy eltávolítják a gyerekeket az iro­dalomtól. Az, hogy a jelenlegi vita a pártközpontban zajlik, eleve az iro­dalmi közélet szegénységi bizonyítványa, mint ahogy az a sajtóban időről időre jelentkező alpári hangnemű kampány is. Ez az oka annak, hogy a korábbi tankönyvek szerzői nem vállalkoztak a negyedikes könyv megírá­sára. Külön felelősség terheli azokat, akik pozicionális előnyükkel vissza­élve erre lehetőséget teremtettek. Ilyen légkörben nem lehet érdemi vitát 469

Next