Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Első felvonás. Irodalom I.

kítás funkcióját vállalja magára. Amelyik megismertet különböző kor­szakokkal, segít megélni, újrateremteni az akkor volt emberek problé­máit, segít újraalkotni etikai alaphelyzeteket, amelyeket megélve erköl­csi tapasztaláshoz lehet jutni. Olyan eszköznek kell maradnia az iroda­lomnak a mai gimnáziumban, amelyik saját lehetőségeire, sorsára ké­szíti fel a következő nemzedéket. Az „itt”-re és a „most”-ra. Mindez azt jelenti, hogy az irodalomban bevezetendő változtatásokat az oktatás egésze oldaláról kell szemlélni. Csak olyan módosításokra kerülhet sor, amelyek a tantárgy alapvető funkcióját ebben a szellemben építik to­vább. Azaz: miközben a műalkotások szemléletében kétségtelenül na­gyobb teret kell biztosítani az esztétikai-poétikai meghatározottságnak, semmiképpen nem szabad lemondani az alkotások szociológiai-etikai értelmezéséről sem. Világosan kell látni azt is, hogy a tárgyalandó művek kiválasztása nem csak szaktudományi kérdés. Ha ugyanis az anyag meghatározásában az esztétikai érték lesz az egyetlen kritérium, akkor a diákok bizonyá­ra eljutnak majd mutatós, de felületes ismeretekhez, a művekkel és az irodalommal azonban tartós kapcsolatba nem kerülnek. Az alkotások ugyanis a levegőben maradnak. Ha lemondunk arról, hogy az alkotá­sokat a bennük rejlő szociológiai és etikai tartalom is minősítse, oktatá­sunk (először a világon) a világirodalomra támaszkodik majd. Ezt pedig nyilván csak úgy tudja megtenni, hogy továbbra is háttérbe szorítja az er­délyi emlékiratírókat és Mikest, hiszen Szent Ágoston tényleg érdeke­sebben írt, háttérbe szorítja Fazekas és Berzsenyi verseit, Kármán József alakját (a Werther... ugyanis valóban jobb, mint a Fanni hagyományai), elhomályosítja Aranyt, mert az európai válsághangulatot Baudelaire­­hez képest kevésbé jól fejezte ki, Kemény Zsigmondot és Jókait, hiszen ők sem a kor kínálta naturalista regényt, karrierregényt írták. Ez a szem­lélet pedig rövidesen megkérdőjelezi Babitsot, majd Adyt, József Attilá­ból csak a szürrealista verseknek kegyelmez, elveti Veres Pétert és Szabó Pált. Az így „kiválasztott” tananyag bizonyára „európai” lesz. Feltár­ja a 14-18 éves diák előtt Szent Ágoston lelki megvilágosodásának út­ját, Werther dilemmáját, Baudelaire poklait, Franz Kafka viaskodását, de elfödi Mikes hazához ragaszkodó tisztességét és prózáját, Berzsenyi hangulatlírájának szépségeit, elfödi Keményt és Aranyt, akik az 1849 utáni sokkhelyzetben a megmaradás morálját próbálták végigélni mű­alkotásokban és szereplőkben, elfödi Móriczot, mert nem a szecessziós­erotikus irodalom hullámán érkezett. És elfödi Babitsot, mert nem elég avantgarde (és talán azért, mert le merte írni: nem tudta végigolvasni 141

Next