Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Első felvonás. Irodalom I.

Az új irodalomkönyvet épp az jellemzi — és nemcsak az első fejezet­ben —, hogy a művet mindig megformált ideológikumnak igyekszik te­kinteni, sohasem tartalomnak vagy formának. A tankönyv az esztétikai minőségeket határozottan összekapcsolja az élet értékeivel. Épp Sipos Lajos az, aki szétválaszthatónak hiszi például az irodalmi műből sugár­zó „hazához ragaszkodó tisztességet” és a mű „mutatós” jellegét. Mint­ha kizárólag a megformálás értékeit tartaná esztétikai jellegűnek, de a megformált értékeket (vő. a tankönyv 45-68. lapjával) már nem. Az esztétikai és etikai műérték kérdésében következetesen monista tankönyvvel szemben Sipos Lajos a magyar- és világirodalomra is kiter­jeszti a szétválasztást, ahol is a világirodalom főleg esztétikai, a magyar főleg etikai értékekkel jeles. Nézete félelmetes kijelentésekre vezeti. Például: „Szent Ágoston tényleg érdekesebben írt”, mint Mikes! (Bizo­nyára nagyobb Ágoston világirodalmi jelentősége, bizonyára nagyobb intellektuális élvezetet okoz olvasása is, de hogy általában érdekesebb lenne?) Kemény Zsigmondot nem tartja a maga idején korszerűnek Si­pos Lajos. (Lehet, hogy fárasztóbb olvasmány, mint Jókai, de hogy épp korszerű ne lett volna? Tessék elolvasni a tankönyv egyik szerzőjének tanulmányait e kérdésről.) Azon csak elmosolyodom, hogy József Attila költészetéből kizárólag szürrealista — ifjúkori — verseit tartja minden mércével mérve világirodalmi jelenségnek. Nem tartja annak Berzse­nyit és Aranyt sem! Az utóbbit azért nem, „mert az európai válsághan­gulatot Baudelaire-hez képest kevésbé jól fejezte ki”. Eddig még játék­ból sem kívánom követni Sipos Lajos gondolatmenetét. Áranyt azért ne bántsuk. Amit Baudelaire kifejezett, azt, mondjuk így Sipos Lajos­sal, „jól fejezte ki”. De mondjuk azt is, hogy amit Árany életműve fejez ki, az is jó. Hogy a két kifejezett dolog nem ugyanaz? Logikai tréfa ez Sipos Lajos részéről. Hiszen lehet-e két különböző dolog ugyanaz a do­log? Állapodjunk meg abban, hogy Baudelaire és Arany: más és más. A nemzetismeret nagyhangú védelmezése azonban lehet egyúttal önfe­ledt kozmopolitizmus. Gál Szabó Istvánnak is, Sipos Lajosnak is mun­kaköri kötelessége ismerni a tantervet. Tudniuk kell, s bizonyára tudják is, hogy a tanterv előírásaihoz képest a tankönyv bővebben tárgyalja a magyar irodalmat. Hogy még így is kevés? Tessék ezért Árpád apánkat kritizálni, aki eléggé el nem ítélhető módon a középkorra halasztotta a honfoglalást, mit sem törődve azzal, hogy az irodalomtörténet, sajnos, az ókorral kezdődik. Végül hadd szóljak hozzá az életkori sajátosságok (a diákok butasá­gának?) kérdéséhez, mely Gál Szabó István támadása óta a vita közép-146

Next