Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)
Első felvonás. Irodalom I.
így haladni, az Idegen szavak szótárát kell megnéznem, vagy megkérdeznem a tanárnőt, hogy mit jelent egy-egy szó. A diákok megfogalmazásaiban természetesen sok a pontatlanság, a tárgyi tévedés. Ezeket nem korrigáltuk, hiszen a szövegek épp ebben a fésületlen formában jellegzetesek. A Radnóti Gimnázium egyik tanulójának megjegyzésével kapcsolatban - mely szerint „csak szocialista irodalommal foglalkozik az első fejezet” - mégis ide kívánkozik egy lista azokról a szerzőkről, akiknek művei ebben a fejezetben megjelennek. íme: József Attila, Babel, Csehov, Gogol, Karinthy Frigyes, Weöres Sándor, Kosztolányi Dezső, Vörösmarty Mihály, Nagy László, R.M. Rilke, Gelléri Andor Endre, Örkény István. Az új tankönyvvel kapcsolatos tanári tapasztalatokról az Országos Pedagógiai Intézetben is készült elemzés. A terjedelmes - negyvenöt gépelt oldalnyi - anyag bevezető részét közöljük az alábbiakban, majd röviden ismertetjük az elemzés legfontosabb gondolatait, a felmérés eredményeit. (Az összesítő anyagot az OPI Társadalomtudományi Osztályának munkatársai készítették 1980 őszén.) Az OPI összegezése az első osztályos tankönyv tanári bírálatairól Az új gimnáziumi tanterv és a szóban forgó tankönyv bevezetése előtt, 1979 augusztus végén az Országos Pedagógiai Intézetben értekezletet tartottunk, amelyen arra kértük a megjelent szakfelügyelő kollégákat, hogy a hozzájuk tartozó megyékben néhány pedagógussal vagy munkaközösséggel kísérjék figyelemmel a belépő új irodalomkönyv pedagógiai használhatóságát. Az így összegyűlt tapasztalatokat a tanév végén juttassák el - a saját véleményükkel együtt - az OPI-ba. Az említett tanári bírálatokat 1980 őszéig megkaptuk, ezzel megteremtődött annak a lehetősége, hogy a tanterv és a belépő új gimnáziumi irodalomkönyv „utógondozásával” kapcsolatos elvi és gyakorlati teendőinket megkezdhessük. Első lépésként áttanulmányoztuk a beérkezett szaktanári tankönyvbírálatokat. A belőlük levonható elméleti és gyakorlati tanulságokat az alábbiakban összefoglaljuk. 166