Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Első felvonás. Irodalom I.

így haladni, az Idegen szavak szótárát kell megnéznem, vagy megkérdez­nem a tanárnőt, hogy mit jelent egy-egy szó. A diákok megfogalmazásaiban természetesen sok a pontatlanság, a tár­gyi tévedés. Ezeket nem korrigáltuk, hiszen a szövegek épp ebben a fésü­letlen formában jellegzetesek. A Radnóti Gimnázium egyik tanulójának megjegyzésével kapcsolatban - mely szerint „csak szocialista irodalommal foglalkozik az első fejezet” - mégis ide kívánkozik egy lista azokról a szer­zőkről, akiknek művei ebben a fejezetben megjelennek. íme: József Attila, Babel, Csehov, Gogol, Karinthy Frigyes, Weöres Sándor, Kosztolányi De­zső, Vörösmarty Mihály, Nagy László, R.M. Rilke, Gelléri Andor Endre, Örkény István. Az új tankönyvvel kapcsolatos tanári tapasztalatokról az Országos Pe­dagógiai Intézetben is készült elemzés. A terjedelmes - negyvenöt gépelt oldalnyi - anyag bevezető részét közöljük az alábbiakban, majd röviden ismertetjük az elemzés legfontosabb gondolatait, a felmérés eredményeit. (Az összesítő anyagot az OPI Társadalomtudományi Osztályának munka­társai készítették 1980 őszén.) Az OPI összegezése az első osztályos tankönyv tanári bírálatairól Az új gimnáziumi tanterv és a szóban forgó tankönyv bevezetése előtt, 1979 augusztus végén az Országos Pedagógiai Intézetben érte­kezletet tartottunk, amelyen arra kértük a megjelent szakfelügyelő kol­légákat, hogy a hozzájuk tartozó megyékben néhány pedagógussal vagy munkaközösséggel kísérjék figyelemmel a belépő új irodalomkönyv pe­dagógiai használhatóságát. Az így összegyűlt tapasztalatokat a tanév végén juttassák el - a saját véleményükkel együtt - az OPI-ba. Az említett tanári bírálatokat 1980 őszéig megkaptuk, ezzel megte­remtődött annak a lehetősége, hogy a tanterv és a belépő új gimnáziumi irodalomkönyv „utógondozásával” kapcsolatos elvi és gyakorlati teen­dőinket megkezdhessük. Első lépésként áttanulmányoztuk a beérkezett szaktanári tankönyv­bírálatokat. A belőlük levonható elméleti és gyakorlati tanulságokat az alábbiakban összefoglaljuk. 166

Next