Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Pála Károly: Bevezetés

kát: a matematika, a fizika vagy a „komplex természettudományos kép­zés” területéről is készülhetnének kötetünkhöz hasonló krónikák. Míg az Akadémia illetékes albizottsága az ezredforduló tájékán be­vezetésre kerülő esztétikai oktatás körvonalairól álmodott, az Oktatási Minisztériumban pedig az évtized végére tervezett reformok realitását vitatták, az Országos Pedagógiai Intézetben elkészült a magyar iroda­lom új tantervének első változata. Ezzel szinte egy időben elkezdőd­tek az első viták, egyelőre a tantervről s egyelőre a „berkeken belül”: a reform-tanterv koncepciójában alapvetően egyetértő, de a részkérdé­sekben eltérő álláspontot képviselő reformpárti szakemberek, az OPI és az Irodalomtudományi Intézet munkatársai között. Szóban, a deklarációk szintjén persze később is mindenki reformpárti volt. Abból azonban, hogy ki hol húzta meg a reformok általa ideálisnak tekintett határait, miben és milyen érvek alapján vitatkozott a tanterv vagy a tankönyvek egyik-másik vonásával, sok esetben a deklarálttal el­lentétes álláspont körvonalai bontakoznak ki. A véleménykülönbségek s az ezekből kiinduló, olykor kirobbanó viták a mai optikán át szemlélve talán komikusnak tűnnek, de ne felejtsük el: voltak, akik még 1985-ben is egy korábbi, méghozzá húsz-harminc évvel korábbi értékrend érvé­nyesítéséért harcoltak, s közöttük nemcsak az ötvenes-hatvanas évek irodalomtudományának és politikai életének reprezentatív képviselői, hanem olyanok is, akik ma a változások szorgalmazóinak hirdetik ma­gukat. A tankönyvháború történetét az teszi különösen érdekessé, hogy nem mindig lehetett tudni, hol húzódnak a valóságos frontvonalak. Már a kiinduló helyzet is szokatlan volt: nem az újítók, a reformerek és a fennállót konzerválni kívánó „hivatal” kerültek szembe egymással, hanem épp ez utóbbi indította útjára a reformot, maga mellé állítva az újításban érdekelt és a konkrét feladatok elvégzésére alkalmasnak tűnő szakembereket. A helyzet paradox jellege abból a társadalmi-politikai kontextusból adódott, amelyben a reformok szükségképpen felemás módon valósultak meg. Ezt a helyzetet a legplasztikusabban Szilágyi Ákos jellemezte az írószövetség József Attila Körének vitaülésén 1982- ben: „Demokratizálódásra irányuló reformokat egy nem demokratikus struktúrában demokratikusan végigvinni lehetetlenség. (...) A de­mokrácia ebben a struktúrában mindig annak a kezében van, akinek 17

Next