Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)
Közjáték. A JAK tankönyvvitája (1982)
1982. május 14-én az írószövetség József Attila Köre nyilvános vitát rendezett a tantervről és a már megjelent tankönyvekről. A vitáról magnófelvétel készült, melynek alapján a Medvetánc c. folyóirat megbízásából Somotjai Ildikó sajtó alá rendezte a közel négyórás ülés anyagát. A szöveg végül azért nem jelent meg nyomtatásban, mert a megbeszélésen fölszólaló Király István és Pándi Pál nem járult hozzá a közléshez. Király erről július 30-án levélben tájékoztatta Somoijai Ildikót. „A tantervi kérdést — írta — (...) államilag, oktatáspolitikailag nagyobb súlyúnak tartom annál, mintsem hogy egy rögtönzött, alkalmi hozzászólásban fejtsem ki róla a véleményem. Tiszteletlenség lenne ez az üggyel kapcsolatban. A műfajoknak megvan a maguk törvénye: egy szabad, kötetlen hozzászólás szóbeli műfaj. Nem közlésre való. Kérem, tekintsenek el a megjelentetésétől.” Király professzor érvelése nem igazán érthető. A tantervről és a tankönyvekről alkotott véleményét a korábbiakban többször kifejtette: például a legelső tanterwitára éppen az ő vezetése alatt álló tanszéken került sor 1978-ban. Volt tehát kiforrott álláspontja, melynek főbb tételeit korábban is, itt is és a későbbiekben is meglehetős következetességgel képviselte. A JAK-vita különös jelentőségét az adja, hogy ez volt az egyetlen alkalom, amikor a két fél, a tantervet-tankönyvet támadók és az ezeket védelmezők vezető személyiségei a nyilvánosság előtt csaptak össze. Épp ezért szívesen tennénk közzé a vitaülés teljes anyagát, terjedelmi okok miatt azonban erre nem vállalkozhatunk. Néhány hozzászólást teljes egészében vagy apró kihagyásokkal idézünk, más esetekben csak részleteket közlünk. így is kénytelenek vagyunk kihagyni az anyagból Zoltai Dénesné hozzászólását, melyben a tanterv- és tankönyvkorrekció szükségességéről és a tankönyvszerzők türelmetlenségéről, intoleranciájáról esett szó. Kimarad Mayer Erzsébet szövege, melyben a szakközépiskolai tanárnő (az általános vélekedéssel ellentétben) a gimnáziumi tankönyvek bevezetését javasolta a szakközépiskolákban is. Kanal Zsuzsa a maximalizmus még mindig eleven vádjáról és ennek negatív, a bölcsészeket a tanári pályától elriasztó hatásáról beszélt, és felhívta a figyelmet arra, hogy demokráciára csak egyenlő erők 263