Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Közjáték. A JAK tankönyvvitája (1982)

1982. május 14-én az írószövetség József Attila Köre nyilvános vitát ren­dezett a tantervről és a már megjelent tankönyvekről. A vitáról magnófel­vétel készült, melynek alapján a Medvetánc c. folyóirat megbízásából So­­motjai Ildikó sajtó alá rendezte a közel négyórás ülés anyagát. A szöveg vé­gül azért nem jelent meg nyomtatásban, mert a megbeszélésen fölszólaló Király István és Pándi Pál nem járult hozzá a közléshez. Király erről július 30-án levélben tájékoztatta Somoijai Ildikót. „A tantervi kérdést — írta — (...) államilag, oktatáspolitikailag na­gyobb súlyúnak tartom annál, mintsem hogy egy rögtönzött, alkalmi hozzá­szólásban fejtsem ki róla a véleményem. Tiszteletlenség lenne ez az üggyel kapcsolatban. A műfajoknak megvan a maguk törvénye: egy szabad, kötet­len hozzászólás szóbeli műfaj. Nem közlésre való. Kérem, tekintsenek el a megjelentetésétől.” Király professzor érvelése nem igazán érthető. A tantervről és a tan­könyvekről alkotott véleményét a korábbiakban többször kifejtette: példá­ul a legelső tanterwitára éppen az ő vezetése alatt álló tanszéken került sor 1978-ban. Volt tehát kiforrott álláspontja, melynek főbb tételeit korábban is, itt is és a későbbiekben is meglehetős következetességgel képviselte. A JAK-vita különös jelentőségét az adja, hogy ez volt az egyetlen alka­lom, amikor a két fél, a tantervet-tankönyvet támadók és az ezeket védel­mezők vezető személyiségei a nyilvánosság előtt csaptak össze. Épp ezért szívesen tennénk közzé a vitaülés teljes anyagát, terjedelmi okok miatt azon­ban erre nem vállalkozhatunk. Néhány hozzászólást teljes egészében vagy apró kihagyásokkal idézünk, más esetekben csak részleteket közlünk. így is kénytelenek vagyunk kihagyni az anyagból Zoltai Dénesné hozzászólását, melyben a tanterv- és tankönyvkorrekció szükségességéről és a tankönyv­­szerzők türelmetlenségéről, intoleranciájáról esett szó. Kimarad Mayer Er­zsébet szövege, melyben a szakközépiskolai tanárnő (az általános véleke­déssel ellentétben) a gimnáziumi tankönyvek bevezetését javasolta a szak­­középiskolákban is. Kanal Zsuzsa a maximalizmus még mindig eleven vád­járól és ennek negatív, a bölcsészeket a tanári pályától elriasztó hatásáról beszélt, és felhívta a figyelmet arra, hogy demokráciára csak egyenlő erők 263

Next