Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Közjáték. A JAK tankönyvvitája (1982)

GYŰREY VERA Tisztelt Hallgatóság! A gimnáziumi irodalomtankönyvek tanításának tapasztalatairól sze­retnék szólni. Az 1979/80-as tanévben a gimnáziumban bevezetésre ke­rültek az új tantervek alapján készült új tankönyvek. Nem az irodalmat tanítók tárgyuk iránti elfogultsága mondatja velünk, hogy kevés tárgy anyagában és szemléletében történt akkora váltás, mint az irodalomé­ban. Ennek a változásnak a már elkészült tankönyvek a bizonyítékai. Értékelésükkor a megelőző évtizedek tankönyveivel való összehasonlí­tást nem kerülhetjük el, s ez, egyidejűleg, részben magyarázatot is ad arra, hogy mind a tudomány, mind a tanárok körében miért váltottak ki ellentétes véleményeket, érzelmeket az örömtől a szorongásig, több esetben az ügy elutasításáig. Az irodalomtanítás őrizte legtovább — és még ma is őrzi, mint példá­ul az általános iskolában — azt a felfogást, amely az irodalom illusztratív szerepét és nem autonóm voltát hangsúlyozza. A 60-as évek elejétől a tudományban, az irodalomtörténetírásban tapasztalható volt egy lassú változás, de az iskola — példa erre a még ma is érvényben lévő IV osztá­lyos gimnáziumi irodalomtankönyv — ebből semmit nem érvényesített, hanem tovább folytatta a leegyszerűsítő, kizárólagosan politikai értékek alapján való ítéletalkotást, ami nagyon sokszor ítélkezés volt a költők és írók felett. 1978 őszétől a budapesti József Attila Gimnázium akkori I/c angol szakosított osztályában kezdtem el az új tankönyv tanítását, egy évvel a tankönyv általános bevezetése előtt. Nehéz és alapos munkát kívánt mind a gyerekektől, mind a tanártól. S a kérdésre, hogy megérte-e, nagy­képű és önelégült válasz lenne az igen, hiszen a tanítás eredményességét csak egy nagyobb folyamat részének lehet tekinteni, s a kételyt az ered­mények sem zárhatják ki. Ezt figyelembe véve mégis azt hiszem, négy­évi tanulás után feltételezhetjük, hogy ezek a gyerekek sokat olvastak, mégpedig rendszeresen, s többen közülük el tudják mondani a vélemé­nyüket, ki tudnak fejteni egy gondolatsort, s gondolkodásuk egészére is hatott valamelyest az irodalom, mert — ahogy egyikük megjegyezte — az irodalom integrált tárgy, nem a komplex esztétikát értve ezen, hanem világkép és irodalom, ízlés és befogadás szoros összefüggéseit. Elöljáróban jegyzem meg, hogy nem rendkívüli képességű osztályról van szó, hiszen a harmincegy tanulóból tizenketten nem jelentkeztek to­282

Next