Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Negyedik felvonás. Irodalom IV.

te” folytán — valóban tanácstalan, korlátolt, szorong, céljait nem, csak a halált éri el, s prófétái a végső katasztrófába meresztik szemüket. Hogy Marx szerint az ember .Jényegi adottsága”, nembeli lényege a szabadság, s hogy olyan művek is vannak, amelyek ezt hitelt érdemlően tanúsítják, erről a tankönyv nem tájékoztatja a diákot. Igaz, a szerző nem hallgatja el: „a művészek egy része hisz abban, hogy a jövő világa [... ] el fogja tüntetni a szörnyűséget az életből”; e mondatot azonban így folytatja: „mások az emberi létet lényegében vál­­toztathatatlannak, alapvetően tragikusnak [...] látják”. S nem marad meg az „egyesek így, mások úgy” objektivizmusánál, pártosan hozzáte­szi: „az éber tragikumtudat jobban segít élni, mint az a szemlélet, mely a rossz kiküszöbölését az életből túlságosan egyszerűnek látja...” (I. 18. o.). Lángelmék nem is bíbelődnek ilyesmivel. „Korunk legnagyobb művészeit, íróit, költőit sokkal inkább izgatják az ember és az emberi­ség létkérdéseinek problémái, mint a mindennapokban felmerülő rész­letkérdések” — véli a szerző. A fő létkérdés a jelek szerint — másról ugyanis nem esik szó — a művészet önvizsgálata: a korszerű művészet „saját titkait és lehetőségeit kutatja. A művészi alkotás értelme, témája és tartalma is gyakran saját maga lesz.” (1.19. o.). E köldöknézés ered­ményeként „az alkotók kétségbe vonják a művészet fennkölt voltát, [... ] és a csúffá vált világhoz méltó, szándékosan nem szép műveket hoznak létre”: s ezzel eljutottunk a neoavantgardista barkácsművészet igazolá­sához is (I. 20. o.). Ez az esztétika a történeti fejezetekben nyilvánvaló torzításokhoz és önellentmondásokhoz vezet. A tankönyv szerint az avantgárd a maga egészében szembefordul a polgári világgal, „mindegyik irányzata tár­sadalmi programmal lépett fel”, olyannal, amelyik „az élet új távlatait nyithatja meg” (1.21. o.), bár két oldallal később tudja, hogy Marinetti­­ék fasiszták lettek. Nem kisebb torzítás, hogy a szocialista irodalomnál Gorkij, Fagyejev, Solohov, Lukács neve csak a „hivatalos irodalompo­litika” konzervativizmusa kapcsán szerepel (I. 35. o.), s hogy a szerző szerint József Attila világképében a marxizmus felé fordulás a szektás­balos korlátokat jelentette, amelyeken a freudizmus mint „a társadalmi és különösen az egyéni lét értelmezésére alkalmas elmélet” segítségé­vel lépett át (1.195. o.). Forradalmi verseit a tankönyv nemigen szereti, Isten-verseinek viszont külön alfejezetet szentel, híven egy olyan kon­cepcióhoz, amely József Attila hatástörténetéből egyedül azt ítéli emlí­413

Next