Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Negyedik felvonás. Irodalom IV.

ka és az irodalmi élet központi orgánuma a Csillag lett, melyet ekkor Király István szerkesztett (1950 és 1953 között Aczél Thmás).”] Régi vita megoldatlan problémái .jegecesedtek ki” ebben a könyvben, a tanterv körüli tisztázatlan kérdések kerültek elő újra. Nem Madocsai a hi­bás — folytatta Király professzor —, ő ugyanis nem él benne az irodalmi életben, nem ismeri ki magát ebben a közegben, fantomokat lát, fantomok­kal hadakozik. A Tankönyvkiadó a felelős: az hozta ilyen nehéz helyzetbe a kulturális kormányzatot és az egész magyar közoktatást. A lektorok sorá­ba kötelessége lett volna meghívni „másként gondolkodókat” is, interdisz­­kurzfv konszenzusra kellett volna törekednie. A tankönyvek megjelenteté­sében intoleráns magatartás tükröződik, a kiadó visszaélt hatalmával. A továbbiakban Király István a tudománypolitikusok felelősségét hang­súlyozta. Úgy vélte, a tankönyvvita elkerülhető lett volna, ha megfelelő vitaetika alakul ki a tudományos és a kritikai életben. Ehelyett árnyék­­bokszolás és stigmatizálás folyik: a marxista szemléletet a konzervativiz­mussal és a szakma fejlődésétől való elszakadással azonosítják. „Elvtele­­nítik ezzel a polémiát”, úgy tűnik, mintha személyes kérdésekről lenne szó. Tudományetikai szempontból megengedhetetlennek tartotta, hogy a tan­könyv bibliográfiájában nem szerepel a Világirodalmi Lexikon [főszerkesz­tője Király István, felelős szerkesztő Szerdahelyi István]. A tankönyv állami dokumentum — hangsúlyozta ezután a hozzászó­ló —, amely támogatja a szocialista irodalmat és tűri a humanista irodal­mat. A „tűrés” kategória elnevezése némiképp félreérthető, hiszen a hu­manista irodalom szövetségesünk, példa erre Pilinszky és Csoóri felteijesz­­tése a Kossuth-díjra. De ez nem kisebbíti felelősségünket abban, hogy mi­nek adunk egy tankönyvben támogató hangsúlyt. Aránytalan például a tan­könyvben a folyóiratok kiemelése: az Újhold túlhangsúlyozása, a Forum, a Csillag és a Valóság elhanyagolása. Miért hiányzik Simon István, Darvas József vagy például Kovács András és Varga Imre neve? Miért kap Ben­jámin kisebb hangsúlyt, mint Mészöly Miklós? Miért tekinti a tankönyv József Attila költészete egyedüli folytatójának Pilinszkyt? Miért fordulnak meg a hivatalos kultúrpolitika hangsúlyai a tankönyvben: ami ott tűrt, itt támogatott, és megfordítva. Király ezután az ifjúság szemléleti-világnézeti válságáról szólt, s arról, hogy a szocialista értékek ellentmondásossá válása hogyan vezetett a fiata­lok körében egyre általánosabban tapasztalható dezilluzionizmushoz. Ezt az állapotot a kultúrpolitikának tudomásul kell vennie és okulnia kell belő­le, de a szocialista értékekért ki kell állnia, méghozzá nem egyéni vitákban, 465

Next