Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Negyedik felvonás. Irodalom IV.

hanem tankönyvekben vagy akár — mint ő tette — a televízió nyilvánossá­ga előtt. Ez a tankönyv nem áll ki ilyen értékek mellett. Nem állítja senki, hogy az irodalomnak közvetlenül kell nevelnie, következésképp az ilyen szemlé­let elleni hadakozás ámyékbokszolás. Más kérdés, hogy a Madocsai által szuggerált Sziszifusz-modellt preferáljuk-e a Prométheusz-modellel szem­ben. Ottlik az előbbi magatartás reprezentánsa A jövő-távlat, a jövö-hit végig hiányzik a könyvből. A tankönyv szocializmusképe teljesen egyol­dalú, és ez tarthatatlaa Az ötvenes évek ebben a szemléletben teljesen szennyes korszaknak minősül, ahol csak annak volt igaza, aki kivonta ma­gát a politikából, kulturális életből Majakovszkij vagy Brecht művészeté­ből miért csak a kritizáló műveket, a kétely hangján megszólaló írásokat mutatja be a szerző; Nagy Lajos örök témája, a kizsákmányolás miért sik­kad el; József Attilánál miért hiányzik a tragikus önsorsot bemutató ver­sek mellől a nembeliség-minta kulcsgondolata, az „Én nem fogom be pörös számat” magatartása? Lukács György konkrét gondolataiból semmit sem ismerünk meg, csak tévedései és hibái találhatók a tankönyvben, holott — emelte ki Király — Lukács nagyobb gondolkodó volt, mint Heidegger. Lukács József szerint a tankönyv ellentmondásaiban voltaképpen világ­nézeti kultúránk ellentmondásai jelennek meg. A kiemelések és szelekci­ók nem mindig szerencsések; a magyar marxista filozófia és irodalomtudo­mány nem olyan elmaradott, mint amilyennek a tankönyvből kitűnik. A marxizmus és az egzisztencializmus bemutatását egyoldalúnak tartotta: az előbbiről egy „Sztálin alapján kivonatolt rész” szól, amely „fogatlan orosz­lánnak” láttatja a marxizmust, holott az még válságában sem ilyen. A mar­xizmusnak van releváns mondanivalója az ontológiai problémákról. Az eg­zisztencializmus hatása az irodalomra közismert tény, de nem kellene el­túlozni, differenciáltabban kellene bemutatni. Heidegger mellől hiányzik Sartre, s a német bölcselő gondolatrendszerének vonásait — például szub­jektivizmusát — kritikával kellene kezelni. Klaniczay Tibor azzal indította hozzászólását, hogy a tankönyvsorozatot rendkívül pozitívnak tartja: a könyvek — a negyedikes is — irodalomszere­­tetre és érzékenységre nevelnek. Király Istvánnal ellentétben ő nem érez a műválogatásban ideológiai prekoncepciót: egyetlen elv érvényesült, az, hogy csak esztétikai szempontból értékes mű kerüljön be a könyvbe. Ar­ról nem tehet Madocsai, hogy ez az irodalom olyan, amilyen. Az esztétikai 466

Next