Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Negyedik felvonás. Irodalom IV.

güket nem tagadtuk, hanem — különösen az első kötet elméleti beve­zetőjében — magunk is állítottuk, ám, ellentétben a korábbi tanköny­vek kereken kimondott politikai haszonelvűségével, mi ezt mélysége­sen közvetett, mégpedig esztétikailag közvetett jelenségként mutattuk be. Ez szakkérdés, melyben álláspontunkat rég megvédték nálunk hi­­vatottabbak. Amit egyes bírálóink óhajtanának, az esztétikai folyamat ideologizáló rövidre zárása, a valóságnak meg nem felelő és amellett pe­dagógiailag is rikítóan hiteltelen dolog lenne. Máskor is előfordul, hogy bírálóink szakkérdéseket fújnak föl ideo­lógiai ellentétekké. Benjámin példáján és az egzisztencializmusén mu­tatom ezt be. Ha jól értem szavait, Fekete Sándor azzal vádolja Madocsai Lászlót, hogy Benjámint igazából nem azért értékeli kevésre, mert esztétikailag jelentéktelen a költészete, hanem azért, mert Benjámin — minden két­sége és töprengése ellenére — rendíthetetlen híve rendszerünknek. Ám higgye el a Tisztelt Értekezlet, igenis lehet minden politikai meggondo­lástól függetlenül gyenge költőnek tartani Benjámint! Én annak tartom, éspedig nem szocializmus-ellenességem okán. 1956. október 23. és no­vember 4. között, tudjuk, Benjámin is, Illyés is egy-egy verset tett közzé. Illyését valamennyien ismerjük, s bizonyára sokan gondoljuk úgy, hogy talán nem okos dolog ezt a gyönyörű verset a mi rendszerünknek min­den történelmi távlat nélkül, a közlési tilalom által magára mindenben érvényesnek elismernie. Benjámin gyászódájáért, amelyet az elesett fel­kelők sírhantjára szerzett, bezzeg nem sírok:__ lánctalpakon, egyenruhában jött a HÁLÁL értetek Szerelem, munka, remény, jó és rossz már tőletek elvétetett. De már emléketektől is veszik el a becsületet. ” (Stb.) Nem elemzem, csak megállapítom, hogy ez a vers zeneietlen, üresen pufogó, szónokias, hazug. Igenis legyen szabad Benjámin költészetét — éspedig nemcsak e rossz verse alapján — esztétikailag jóval kevesebbre tartani, mint Illyését és sok más kortársáét is! Ne legyen ő protekciós! Ami pedig az egzisztencializmust illeti, ma már ebben a dologban sokkal tisztábban látunk, mint a hatvanas évek elején. De egyáltalán egzisztencialista-e a negyedikes tankönyv? 1. József Attila és Heideg­ger között Németh G. Béla sem állapított meg többet annál, hogy kö­zöttük szellemi rokonság van, melynek környezetük hasonlósága lehe­tett az alapja. A tankönyv sem megy tovább ennél. Pedig talán mehetne is: most jelent meg Tverdota György tanulmánya, melyben a legmeg­bízhatóbb emlékiratot, a Vágó Mártáét értelmezve megállapítja, hogy 475

Next