Pála Károly (szerk.): Tankönyvháború. Viták a gimnáziumi irodalomoktatás reformjáról a hetvenes-nyolcvanas években - Iráyított irodalom (Budapest, 1991)

Negyedik felvonás. Irodalom IV.

[... ] 1. Az élő és még lezárultnak nem tekinthető életművekről, köz­tük az inkriminált Mészölyéről (s Esterházyéról is) tájékoztató, tárgykö­ri s alkotómódszeri jellemző vonásokat fölsoroló, regisztráló, fejlődési vagy esztétikai értékhierarchiába beosztástól azonban tartózkodó feje­zetben szól. Már-már túl is teljesítette e kívánalmat, mert e tartózkodás következtében pl. az említettekkel vagy pl. az erdélyi Szilágyi Domokos­sal a tanár vagy a tanulók tudatában egy síkra kerül a jelentősnek akár a legelfogultabb irányzatosság jegyében sem mondható Gáli István. Ám ez az alapjában véve mégiscsak hasznos elv a korrekció által jól van ke­­resztülvíve. A kérdés itt inkább az, kiket érdemes egyáltalán fölsorolni. S ha meggondoljuk, hogy egy Szerdahelyi-, Csibra-, Pálfy- s más ilyféle cikk még Darvas Józsefet, Fekete Gyulát, Balázs Józsefet és számtalan hasonló szintűeket is számonkért a tankönyvtől, akkor Gáli valóban ér­demes arra, hogy helyet kapjon. 2. A Benjámin-fejezet olyan terjedelmes, részletes, tüzetes, mindent méltányló, hogy már-már saját karikatúrájába fordul át. Még azt is szá­­montartja, hogy egyik kezdő kötetében hány verse volt a költőnek. Kö­tetről kötetre halad, s jobb verseit szinte sorról sorra méltatja. A keve­sebb kétségtelenül több volna itt. így ugyanis kénytelen ismételni ön­magát a szerző, hiszen költőjének sem alkotásmódja, sem világképe, sem magatartása nem különösebben változatos, bonyolult vagy sokrétű. Annak elmondása, hogy a költő előbb rajong naiv hittel, majd csalódva meginog, aztán — egy a magánéletbe húzódó kanyarulat után — újra, de már tárgyilagosabban s történetibb szemlélettel ismét fölsorakozik: ennek elmondása, ismétlem, néhány lapon hitelesebben hatna, mint 17 hosszú oldalon át, különösen, ha kénytelen tudtul adni, bármi tapinta­tosan is — s kénytelen —, hogy sem a magyar proletariátus nagy for­­materemtőihez, mondjuk József Attilához vagy Kassákhoz, sem a nagy polgári esztétikai újítókhoz, mondjuk Adyhoz, Babitshoz nem is hason­lítható, de a kortárs Juhász Ferenchez, Pilinszky Jánoshoz sem, — akkor ennek a fejezetnek elnyújtottsága olyan protokoll-jelleget sugall, mint egykor, mondjuk, Komját Aladár, holott Benjámin hasonlíthatatlanul jobb költő, jó költő, talán jelentős költő is; csak hát ezt kár lapszám­ban demonstrálni és honorálni. Kár erőszakolt lanszírozással lejáratni, amint ezt egykor tették Vácival vagy Garaival. (A „naiv” szót egyébként kicserélném: „érzelmi alapozású hittel eltelt”-re.) 3. A Lukács-fejezet, illetőleg részlet jó, lényegre törő s, helyesen, az ontológiai eredményekre koncentráló. Sokak szerint a megkérdezett ta­nárok közül ugyan a filozófiatörténet oktatásában volna helye s nem az 495

Next