Péter László: József Attila nyomában. Válogatott írások (Budapest, 2000)

Proletárköltő - nemzeti klasszikus

szete, hanem a betegségé, az elfáradásé, a szívet szorító magányos­ságé is. József Attila költészete - mondja Révai - nem ennek ellené­re szocialista költészet (korábban nyilván így fogalmazta volna ő maga is), hanem éppen ezért: „Ezt a költészetet - írja - nemcsak a nagy szocialista, humanista versek és érzelmek teszik naggyá, ha­nem az a bátor vallomás is, amelyet a költő önnön kínjairól, az új vi­lágért harcoló ember fejlődésének nehézségeiről és buktatóiról tesz. E vallomás nélkül, kora e negatív oldalainak bátor ábrázolása nélkül költészete kevésbé lett volna emberi, mert nem tudta volna megpen­díteni kora embere lelkének valamennyi húrját. Épp ezek az ellenté­tek, épp ez a diszharmónia József Attila költészetében teszik ezt a fi­atalon elpusztult és szellemi kincseinek javával adós maradt költőt a 20. század legnagyobb magyar szellemeinek lelki rokonává.” Mennyivel emberibb, árnyaltabb, finomabb, modernebb szemlélet ez, mint a konfliktusnélküliség illúziójában fogant korábbi, egysíkú álláspontja, amely a nagy alkotók belső vívódásait, lelki szenvedése­it nem erénynek, nem a nagyság jelének, hanem gyöngeségnek, hi­bának, kerülendő „korlátozottságnak” tekintette. S Révai most ismét párhuzamot von Bartók és József Attila között, de most ez az össze­hasonlítás nem kritikájukat szolgálja, hanem emberi és művészi ér­téküket határozza meg. Bartók is átélte a kapitalista világ kultúrájá­nak bomlását, a fasiszta korszak rettegését, a humanista alkotó minden szenvedését, s művészetének eszközeivel éppúgy kifejezi ezt a modem apokalipszist, mint József Attila lírája. „Pokoljárók” vol­tak mind a ketten, amint azonos című műveikből vett képpel Szabol­csi Bence nyomán Révai nevezi őket. 3. József Attila-problémák című másik, nem kevésbé jelentős tanulmá­nyában, mely 1958. október 23-án hangzott el a Magyar Tudomá­nyos Akadémia József Attila-ülésszakán, Révai József négy kérdés 87

Next