Péter László: József Attila nyomában. Válogatott írások (Budapest, 2000)

Proletárköltő - nemzeti klasszikus

érthetetlenül kitűnik - ugyancsak kettős értelme volt: egyszerre je­lentette a magyarságnak a Horthy-rendszer reakciós uralma alól és az utódállamok szorongató bilincseitó'l való megszabadulásba vetett hitet. Előttem pillanatig sem kétséges, hogy ilyen kettős értelmű Jó­zsef Attila „letiport hazája” is. Ha túlzás is tehát 1922-23-ban arról beszélni, hogy József Attila „az elbukott proletárforradalomra gondolva” utal a Révai idézte ver­sekben (s túlzás a Fiatal életek indulóját „munkásfiatalok” szócsövé­nek tartani, hiszen csak egy kicsiny szegedi költőcsoport - értelmi­ségi, kispolgári avantgardisták - programverse volt!), annyi kétségtelen, hogy József Attila költészete már ekkor is a munkás­­mozgalom, a szocializmus felé mutatott, s ezt szolgálta sajátos pro­­letárnépiessége is, melyet Révai ezúttal is helyesen, fontosságának, szerepének megfelelően jellemez. Néhány ponton újabb megállapításokat tesz József Attila-problé­­mák című tanulmánya második fejezetében is, mely az avantgardizmus helyét jelöli meg József Attila költészetében. Újból hangsúlyozza, hogy a költő indulása idején egyszerre volt népies és avantgardista. Megint megállapítja, hogy az avantgardizmus történelmileg szük­ségszerű lépcsőfok volt a szocialista líra kialakulásának történeté­ben, ám a közelmúltban lezajlott modemségvita félreértései ellen is óvóan emeli föl szavát: „Az a körülmény - írja -, hogy József Attila számára az avantgardizmus leküzdése és túlhaladása szükségszerű szakasza volt szocialista lírája teljes kiérlelődésének, semmi esetre sem jelenti ennek az egyszeri történeti ténynek általánosítását, min­den időkre érvényes törvénnyé emelését.” Kiemeli József Attila hamaros szakítását az expresszionizmussal, Kassák elleni éles kriti­kájának jelentőségét, hangsúlyozza, hogy ettől kezdve a költő a va­lósághoz való fordulást követelte a költészettől, s ezzel „egy realista esztétikáért szállott síkra”. Révai kétségbe vonja Horváth Márton­nak azt a megállapítását, mely szerint a szabad vers, amikor a politi­kai harcban visszaesést tükröz, a művészetben - a maga korában - bizonyos szempontból fejlődést jelent. Szerinte a szabad vers művé­90

Next