Radnóti Sándor: Krédó és rezignáció. Esztétikai-politikai tanulmány Walter Benjaminról - Alternatívák (Budapest, 1999)

A 70-es évek elején írt tanulmá­nyom Walter Benjáminról könyv­alakban most jelenik meg először. Benjamin művészetelméleteiben a befogadás- és hatástörténeti for­dulat vonzott, valamint annak egyenes következménye, a nem szociológiai vagy történészi, ha­nem kifejezetten filozófiai érdek­lődés a kevésbé sikerült művészi teljesítmények, heteronóm mű­fajok, kisművészetek iránt, s ezzel a remekmű-esztétika relativizálá­­sa. A maradandó, a kiemelkedő műalkotások öröklétű megálla­­podottsága és felkereshetősége a Parnasszus sétaútjain és kaptatóin - ez a műnek és befogadásának hagyományos klasszicista, jól el­rendezett képe. Benjamin mozgal­masabb és veszélyesebb tájakra hívja fel a figyelmet. Ha az előbbi iránya a fel, a hegymászó mód­jára, Benjáminé a le, a bányász vagy a régész módjára. Utakat mutat, amelyek régóta úttalanná váltak, természetté viszszaváltozó romokat, földalatti alagutakat, vagy éppen banális látnivalókat a hétköznapi élet mélyében, ame­lyek a kommentár révén revi­­talizált tekintet által alakulnak művészi tájjá. Emblémák és dia­lektikus képek: minden bizony­talan, a felejtés vagy elcsépelés bármikor újra betemetheti a fel­tártat. A halhatatlanság képzeté-

Next