Radnóti Sándor: Krédó és rezignáció. Esztétikai-politikai tanulmány Walter Benjaminról - Alternatívák (Budapest, 1999)

IV. A tétlenség dialektikája

fel, amikor tapasztalatait nemigen tudja többé külső környe­zetéhez asszimilálni."208 Benjamin az emlékezetet a tapaszta­lat rendezőelvének fogja fel, s az elszigetelt magánegyén történelmi alakulását a kettő közötti harmónia megbomlásá­nak, megsemmisülésének. A - mondjuk így - szerves emlé­kezet s szerves tapasztalat elvesztése a közösség elvesztésé­nek következménye. Kialakult az a szituáció, amelyben az ember a nem-akaratlagos emlékezet (mémoire involontaire) kiszámíthatatlan felbukkanásának köszönheti múltja viszony­lagos összeállását. (Ezt példázza Proustnál a madeleine, Baudelaire-nél pedig - mint Benjamin kimutatja - a korres­­pondencia, illetve annak hiánya: a spleen és az ideál.)209 A szer­ves tapasztalat és emlékezet összekapcsolása a közösség alap­ján feltételezi a közösség összekapcsolását a hagyománnyal. Ez a tapasztalat talaja - mondja Benjamin. A hagyomány kettős értelemben - de a kettő mindig együtt szerepel Benjamin koncepciójában. Nyilvánvaló, hogy minden közös­ség létéhez hozzátartoznak felsorakozó s a közösség létét rögzítő hagyományai. Teljes joggal lehet ezt összefüggésbe hozni azzal a kérdéssel, hogy az egyes emberek tapasztalata­inak van-e közvetlen vonatkozásuk életükhöz, vagy nincs, hogy az emberek irányított és önkéntelen emlékezete vissza­talál-e saját életükhöz, mint viszonylag szerves egészhez, hogy múltjuk - mint József Attila mondja - „elszivárgó idó"-e, vagy jelenük, sorsuk szerves előtörténete. Mindez valóban a történelem, a közösség s az ezekhez illeszkedő életek hagyo­mányainak kérdése is. A hagyomány másik értelmét a fenti magába zárja, de amaz nem tölti ki az első értelmezési tarto­mányát. A hagyományos „hagyományos", múltbeli: rögzítő ereje statikus, az ember beleszületik. Nem hagyományok tör­ténelmi teremtéséről, hanem szinte természeti jellegű átörök­léséről van szó. Láncolatról, amelyben a tapasztalat szilárd, nem kezdi ki az idő - nagyapáké és unokáké azonos. A kö­zösség elvesztése - ez Benjamin alapgondolata. Ezt a közös­séget vesztettük el. 100

Next